Afkalkning af Miele vaskemaskine

Hej,
Vi plejer at afkalke vores vaskemaskine 1-2 årligt med Miele afkalkningsmiddel. Jeg kan dog se, at hos Nettoparts har de en spand afkalkningsmiddel til meget billigere pris https://www.nettoparts.dk/shop/professionel-universalafkalker-60079p.html.

​Er det ikke samme virkningsstof der er i begge produkter, altså citronsyre ? Der er vel ikke forskel om man bruger det ​billigere produkt fremfor Mieles eget?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det indeholder sulfaminsyre så det er ikke citrosyre. Hvad er der i Mieles produkt?
Producenterne gør deres bedste til at man skal købe deres egne afkalkningsprodukter, som de sælger til overpris. De siger ikke rigtig hvad deres afkalkningsmiddel består af, så vi bliver usikre på hvad vi kan bruge og ofte køber fra producenten.  

Alle afkalkningsmidler har til opgave at fjerne kalken, det er en form for svag syre. Hvis du køber et afkalkningsmiddel der passer til opgaven, kan du roligt bruge det. Alle vaskemaskiner er grundlæggende lavet af de samme materialer. Jeg køber aldrig afkalkningsprodukter fra hvidevare producenten.
Jeg bruger citronsyre, typisk fra Harald Nyborg. Plejede at koste 50kr, men stadigvæk det billigste jeg har fundet.
Prøv saltsyre blandet 1/ 20 syre er syre angriber metal  uanset hvad syre man bruger ikke rustfrit stål  ,tager kalk har brugt det i mange år også kaffemaskine virker fint meget billigt i forhold til andre syrer afkalker ingen problemer nogen vil sikkert sige at det er for stærkt så prøv 1/ 25  man kan jo altid lufte ud samtidig og  køre et program med efterfølgene med koldt vand derfor bruger man mild syre til murværk nu om stunder til at fjerne kalkslør en flaske syre koste nok ca 20 kr kender ikke prisen men det syre man bruger efter nye anvisninger en del år siden skal nydes afkølet ,pjat men sandt.

 

Annonce
Eddikesyre er ok.
Citronsyre er bedre.
Sulfaminsyre virker også rigtig fint.
Oxalsyre / EDTA / phosfat er endnu bedre.
Saltsyre virker - men korrodere også rustfrit stål.
Svovlsyre er for kraftigt.

Mvh Kemikeren :-)
Slatsyre bruger man normalt ikke indendørs 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi snakker ikke rent syre meget fortyndet 1/20 men ok min vaskemaskine ligner sig selv mit varmelegeme må jo være blevet afkalket hvis ikke står det  af overgang lige husk der kommer også vand i maskinen så det er meget fortyndet











 

Den tyske kæde Rossmann, som sælger online i Danmark, har et fint og billigt produkt, Anti-kalk-pulver. Fungerer glimrende og kan tilsættes hver vask.
Naturligvis fortyndes saltsyre. Men det må stadig ikke bruges indendørs til f.eks. afsyring af mur. Det afgiver dampe som er skidt for elektronik, metal f.eks. dør og vindues håndtag m.m.
Om det sker når man putter det i vaskemaskine ved jeg ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis