Usikker på om jeg skal spartle igen

Hej,

Jeg er igang med at spartle vægge i min lejlighed.
Efter at have spartlet første gang ses der stadig små ujævnheder men jeg er lidt tvivl om det er slemt nok til at det ville ses når der kommer filt på.

Burde jeg bare lade det værre eller slibe dem og ligge noget mere spartle.

Det skal siges jeg er nybegynder så det behøver ikke være perfekt, men jeg vil bare heller ikke have det noget der tydeligt kan se når væggene er færdige.

Tak på forhånd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er nok at alle ujævnheder vil kunne ses. Uanset skal man altid regne med at slibe efter man har spartlet - på den måde får man fjernet nogen af de ujævnheder der kan være. 
Min erfaring er at man kan fuldspartle et godt lag i første omgang. Slibe det hele og herefter pletspartle evt. ujævnheder - men hvis der er for mange ujævnheder efter slibning kan man overveje at fuldspartle en gang mere. 
Ujævnheder ses dobbelt så tydeligt når der er malet, så du bør nok slibe og så prøve at rette mest muligt op på det. Man kan sige at hvis du er i tvivl, så slib igen.
Jeg er ren amatør indenfor spartling, men det lykkedes mig at spartle et badeværelse som ser ok ud. Men jeg spartlede/sleb også 3-4 gange før det var ok.

Bare kald mig BBB 
Hvis du skal spartle hele vægen, synes jeg rullespartel er der nemmeste, man fordeler spartelmassen med speciel male rulle (ikke særlig dyr) og så trækker man det hele op med en bred 40-50 cm. spartel, man kan få det næsten helt jævnt, og det er supernemt at hånd slibe helt perfekt.
Jeg brugte PP rullespartel fra Malgodt.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal slibe først både før maling og hvis du vil spartle igen. På den måde fjerner du de toppe osv. der titter frem. Næste gang du spartler bruger du en meget bred spartle og trækker spartel af meget tæt. Så fylder du netop kun de lunker der er.