Usikker på om jeg skal spartle igen

Hej,

Jeg er igang med at spartle vægge i min lejlighed.
Efter at have spartlet første gang ses der stadig små ujævnheder men jeg er lidt tvivl om det er slemt nok til at det ville ses når der kommer filt på.

Burde jeg bare lade det værre eller slibe dem og ligge noget mere spartle.

Det skal siges jeg er nybegynder så det behøver ikke være perfekt, men jeg vil bare heller ikke have det noget der tydeligt kan se når væggene er færdige.

Tak på forhånd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er nok at alle ujævnheder vil kunne ses. Uanset skal man altid regne med at slibe efter man har spartlet - på den måde får man fjernet nogen af de ujævnheder der kan være. 
Min erfaring er at man kan fuldspartle et godt lag i første omgang. Slibe det hele og herefter pletspartle evt. ujævnheder - men hvis der er for mange ujævnheder efter slibning kan man overveje at fuldspartle en gang mere. 
Ujævnheder ses dobbelt så tydeligt når der er malet, så du bør nok slibe og så prøve at rette mest muligt op på det. Man kan sige at hvis du er i tvivl, så slib igen.
Jeg er ren amatør indenfor spartling, men det lykkedes mig at spartle et badeværelse som ser ok ud. Men jeg spartlede/sleb også 3-4 gange før det var ok.

Bare kald mig BBB 
Hvis du skal spartle hele vægen, synes jeg rullespartel er der nemmeste, man fordeler spartelmassen med speciel male rulle (ikke særlig dyr) og så trækker man det hele op med en bred 40-50 cm. spartel, man kan få det næsten helt jævnt, og det er supernemt at hånd slibe helt perfekt.
Jeg brugte PP rullespartel fra Malgodt.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal slibe først både før maling og hvis du vil spartle igen. På den måde fjerner du de toppe osv. der titter frem. Næste gang du spartler bruger du en meget bred spartle og trækker spartel af meget tæt. Så fylder du netop kun de lunker der er.
Du kan øve dig i at trykke lidt mere på den "bagside" af spartel. Altså når du kører fremad på væggen så siden der vender bagud. På den måde eliminerer du de fuger som spartel kanten kan lægge op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et lille trik med den brede spartel er at bukke hjørnerne en lille smule, da du så ikke så nemt laver "kanter" når du trækker spartlen over væggen.
Et andet trik jeg lærte af en maler, er at vente en halv times tid efter du har spartlet og så kører væggen over med en hårdt opvredet svamp med løs hånd. Det fjerner de værste "bump" og dermed bliver slibe arbejdet lettere.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Køb en ergo/parfait spartel. Den er 100 gange nemmere at arbejde med, og resultatet bliver super glat
Jeg vil fuldtspartle en gang til så er du sikker på at du har fået jævnet det hele godt ud.
Slib det hele.
Giv Micro over det hele, så kan du bedere se om det der skal plet sparles efter.
Mal 2x og fuge det hvor der skal. Gå det hele efter om der skal plet sparles igen.
Mal det hele sidste gang så skulle den side lige i skabet.
Håber det er en hjælp.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også