Understøtning af bjælker i stald

Hej gode folk,
Har fuldt med på forummet før, men første opslag. 

Jeg er igang med at renovere den ene staldlænge. Først skal jeg have understøttet bjælkerne. 

Der har tidligere bare været tre 10x10cm træstolper, som var støbt ned i gulvet. Det var den eneste understøtning. 

Jeg har fået anbefalet at støbe to punktfundamenter med stolpebeton (cirka 40x40x40 cm) hvor jeg så sætter en fod til nye stolper. 

Men er i tvivl om det er den rette løsning - og hvilken størrelse stolpe jeg skal gå efter? Ligeledes om det skal være nye træstolper eller jern?

Håber på at få lidt kyndige råd.

Se billederne af den nuværende midlertidige understøtning og bjælkerne. 

FAKTA:
Rummet er 8x11 meter. Det er det gennemgående h-jern (på de 11+ meter) jeg vil understøtte, der hvor den støtter træbjælkerne. 

Efter understøtning er på plads, skal der støbes nyt betongulv. Der skal dog først skærver osv. ud.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været ude i lidt det samme i mit værksted, men rummet er kun halvt så stort som dit og jeg skulle skifte både understøtningen og den bjælke, der lå under bjælkelaget, så jeg havde lidt større frihed til at lave det som jeg ville. Jeg fik en ingeniør til at regne på det og han kom med en meget fin løsning og nogle meget udførlige tegninger, som jeg har vedhæftet her under. Jeg har beboelse oven på mit værksted så jeg gik med livrem og seler og har også brandsikret loftet efter alle forskrifterne, det behøver du måske ikke.

Men bottom line er at du kan bruge 80x80x4 mm jernrør, der står på et punktfundament af beton, som du beskriver.

Velkommen på lds.
Hvis du vælger stolpefod og træstolper, så skal foden være den type som støtter ca. 1/2 m op på stolpen. Ellers har du kun støtte for tryk oppefra men stolper hjælper ikke på stabilitet i bygning.  
Alternativ er at få smed til at lave nedstøbningsfod og tilsvarende 40 x 40 stolper som perhans viser. 
Når nu du har støtte på bjælken så kan du også støbe de 40 x 40 stolper direkte ned. Der skal svejses nogle stænger på tværs så beton har noget at støtte på og der skal sikkert også laves en bøjle øverst så det kan få fat i din I bjælke. Eller svejses der hvis du har den mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis