udløbsdato for el- komponenter

Findes en udløbsdato for el- komponenter ?

Må el komponenter anvendes og i hvor lang tid efter deres fremstilling, Dato og produkt måned er mange gange vist på materiellet

Hvor gamle må installationskabler være, hvis de ikke må bruges til en installation ?
Må bedagede stik anvendes, hvis de er blevet godkendte dengang, de blev fremstillet ?
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen udløbsdato for elkomponenter som sådan, når en komponent er godkendt så beholder den godkendelsen til den bliver trukket tilbage, som regel fordi der er kommet noget nyt og bedre. Så hvis du har et træunderlag liggende må du ikke etablere en ny stikkontakt hvor du bruger det, selv om det har været godkendt, for der er kommet noget nyt og bedre. Du må gerne udskifte dele i en gammel installation med noget der ikke er godkendt til nye installationer, f.eks. må du gerne udskifte en stikkontakt uden jord med en ny uden jord.

Hvis du skal være helt sikker på hvad du må og ikke må skal du stille dig spørgsmål mere specifikt og så er der nogen der er meget mere inde i reglerne end mig, der kan svare.
vægten skrev den 09-03-2024 14:31:31

Må installationskabler anvendes, hvis fremstillings året er tidligere end 10 år fra i år (i år er år 2024)

 Ja. Hvorfor spørger du?


fase
"når en komponent er godkendt så beholder den godkendelsen til den bliver trukket tilbage..."
jeg ved ikke om der er en tilbagetrækning for kabler, og ikke kabler, der er mere end 
40 - 50 år gamle

Tak for svarene. Og jeg fortsætter:

"Du må gerne udskifte dele i en gammel installation med noget der ikke er godkendt til nye installationer, f.eks. må du gerne udskifte en stikkontakt uden jord med en ny uden jord...."

Vil det sige, at tidligere tiders stik og stikkontakter må anvendes, selv om de er uden jordhul og anden berørings - sikring, fordi de var godkendte første gang for længe siden ?

Må de så anvendes til nye installationer, hvor der er virksom jordledning i installationen ? De kan jo ikke selv forbindes til jord- ledningen

Annonce
Jordhul har ikke noget med berørings sikring at gøre, Installationer efter en vis dato skal indeholde aktiv jord i alle stikkontakter. 
 
Før jeg svarer mere specifik så må du besvare spørgsmålet som Fabrin stiller:
Hvad er anledning til spørgsmål ?
Diskussions klub på installatør skole, Værtshus snak eller ? ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
vægten skrev den 10-03-2024 13:06:14

Tak for svarene. Og jeg fortsætter:

"Du må gerne udskifte dele i en gammel installation med noget der ikke er godkendt til nye installationer, f.eks. må du gerne udskifte en stikkontakt uden jord med en ny uden jord...."

Vil det sige, at tidligere tiders stik og stikkontakter må anvendes, selv om de er uden jordhul og anden berørings - sikring, fordi de var godkendte første gang for længe siden ?

Må de så anvendes til nye installationer, hvor der er virksom jordledning i installationen ? De kan jo ikke selv forbindes til jord- ledningen

Nej du må ikke bruge dem i ny installation... Det er derfor der bliver skrevet: Du må gerne UDSKIFTE dele i en GAMMEL installation.
Du kunne jo starte med at læse hvad folk skriver, inden du stiller flere dumme spørgsmål.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
takker for svar
PinkHenrik skrev den 10-03-2024 13:19:19

vægten skrev den 10-03-2024 13:06:14

Tak for svarene. Og jeg fortsætter:

"Du må gerne udskifte dele i en gammel installation med noget der ikke er godkendt til nye installationer, f.eks. må du gerne udskifte en stikkontakt uden jord med en ny uden jord...."

Vil det sige, at tidligere tiders stik og stikkontakter må anvendes, selv om de er uden jordhul og anden berørings - sikring, fordi de var godkendte første gang for længe siden ?

Må de så anvendes til nye installationer, hvor der er virksom jordledning i installationen ? De kan jo ikke selv forbindes til jord- ledningen

Nej du må ikke bruge dem i ny installation... Det er derfor der bliver skrevet: Du må gerne UDSKIFTE dele i en GAMMEL installation.
Du kunne jo starte med at læse hvad folk skriver, inden du stiller flere dumme spørgsmål.

 Der findes ikke dumme spørgsmål kun dumme svar.😉

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis