Vægventil til aftræk (Bora) i sokkel

Hejsa

Jeg skal have lavet et hul i soklen på huset til en Bora vægventil (BORA 3box UEBF), men hvad er den bedste fremgangsmåde for at skære et firkantet hul - de anbefaler at hullet er 326x172mm. Er det noget med at bore en masse huller hele vejen igennem begge mure (hulmur m. isolering) og stille og roligt banke/mejsle ud når det er muligt? Jeg har ikke rigtigt lyst til at gå på jagt efter udlejningsgrej med kernebor.
Når det nu er et relativt bredt hul, vil i mene at det er nødvendigt med understøttelse/overligger eller evt. en metalramme?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her på adressen blev hullet lavet med vinkelsliber, og ja det er et kongeligt svineri.
omvendt hvis du har ofret mange penge på sådan en sag, så må der også være til at leje noget brugbart værktøj.
Vær i øvrigt opmærksom på at hullet skal sidde ret nøjagtigt i forhold til komfuret.

Ja, jeg overvejer også den store to-hånds vinkelsliber, men det bliver jo nogle voldsomme snit udover selve hullet, der så skal rep'es. Har du skåret hele vejen igennem, eller bare lavet snit og mejslet resten ud?

Og ja, det skal ligge temmelig præcist. Men jeg skal lave nyt terrændæk og nyt køkken, så har rimelig godt styr på målene.
Bare et snit i fronten og så bor og mejsel.

Super  
Jeg gruer for støvet når jeg skal skære indenfor, men omvendt så skal jeg også senere hen have rillet en masse nye kabler og dåser ind i væggene, så noget støv fra eller til betyder nok ikke det store i hele projektet. Er det bajonetsaven du står med indenfor?
Annonce
Hvis du har suger på, og en støv kappe, kan en fræser eller vinkelsliber være overraskende lidt støvende. Jeg var i hvert fald overrasket over hvor godt det var. (jeg sleb gulv med en carat, og en billig Nilfisk støvsuger )
Møl skrev den 07-03-2024 16:43:02

Super  
Jeg gruer for støvet når jeg skal skære indenfor, men omvendt så skal jeg også senere hen have rillet en masse nye kabler og dåser ind i væggene, så noget støv fra eller til betyder nok ikke det store i hele projektet. Er det bajonetsaven du står med indenfor?

Nej udenfor er det med vinkelsliber, indvendig er bagmuren lavet ef letbeton, som blev klaret med bajonetsav

Bed om den runde UEBR, så du bare skal lave et rundt hul
swayde skrev den 07-03-2024 16:55:43

Hvis du har suger på, og en støv kappe, kan en fræser eller vinkelsliber være overraskende lidt støvende. Jeg var i hvert fald overrasket over hvor godt det var. (jeg sleb gulv med en carat, og en billig Nilfisk støvsuger )

Har også en lille Nilfisk værkstedstøvsuger som jeg håber kan tage bare lidt :)

GDS-manden skrev den 08-03-2024 09:01:33

Bed om den runde UEBR, så du bare skal lave et rundt hul

Ja, du har ret. Men hvorfor gøre det nemt :)

Køkkenmanden anbefalede at bruge de ovale, og jeg var også lidt loren ved at lave overgang til hvad der ligner en mindre dimension. Og så står aftræksdelene også allerede i skuret og venter på montering, så det er lidt sent at ændre :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis