Bærende eller ikke bærende væg?

Vi står og vil rive en væg ned, men kommunen har ingen plantegning på huset (som er bygget i 1935) vi har mailet dem og spurgt.

Hvordan gør vi herfra?

Vi ved at kommunen skal have besked hvis det er en ikke bærende væg, men at der skal søges om nedrivning, hvis det er en bærende væg.

Desuden har jeg læst mig frem til, at kommunen også skal have en plantegning af ombygningen. Men det går hen og bliver svært/dyrt når der ikke eksisterer en plantegning (hvilket undrer os, for der er en tilbygning på huset (2. indgang/bryggers) som umiddelbart ikke ligner den er lavet samme år som huset.

Hvordan finder vi ud af om væggen er bærende eller ej, uden det koster en professionel til at tegne huset op?

Skal vi bare betragte den som bærende og støtte med soldater og sætte en H-stolpe op?

Hvad gør vi ift kommunen, for at gøre alt efter "bogen"?

Jeg gør det selv... selv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du bliver den første i danmarkshistorien hvis du laver en byggesag for at fjerne en skillevæg.

Hvis du tager et billede af huset hvor man kan se både facade og tag, samt laver en simpel ikke målfast skitse af plantegningen, er det forholdsvist let at se om væggen kan være bærende.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har heller aldrig hørt om besked til kommune om at fjerne en væg hvis vi taler om parcelhus. 
Det er lidt noget andet i boligblokke / højhuse. Her har bygningens stabilitet betydning for mange andre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hovedskillevæg kan godt være bærende men hvis det er en væg der går samme vej som spær burde der ikke være et probem kan du komme komme op på loftet så kan du muligvis se det

Superdiy skrev den 06-03-2024 17:26:17

Jeg tror du bliver den første i danmarkshistorien hvis du laver en byggesag for at fjerne en skillevæg.

Hvis du tager et billede af huset hvor man kan se både facade og tag, samt laver en simpel ikke målfast skitse af plantegningen, er det forholdsvist let at se om væggen kan være bærende.

Altså der står på bygningsreglementet at man skal søge tilladelse til at ændre en bærende konstruktion også ensfamiliehuse. Men at det ikke kræver tilladelse hvis det er en ikke bærende konstruktion.

Så før vi river en væg ned, skal vi jo have styr på dette :)

jacovit skrev den 08-03-2024 05:49:54

Hovedskillevæg kan godt være bærende men hvis det er en væg der går samme vej som spær burde der ikke være et probem kan du komme komme op på loftet så kan du muligvis se det

Det er en væg indenfor i stueplan, imellem køkken og værelse (vi ønsker at gøre køkkenet større) ovenpå er der første sal med værelser.

Vi er jo lidt nerøvse for, at den hjælper med at stabiliserer første sal og den derfor er en bærende/stabiliserende væg :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis