Fugtmysterium

Jeg håber, nogen er rigtig kloge og vil give et bud på det her mysterium!

Vi har næsten lige købt nyt hus (indflytning d. 15/1).

I fredags opdagede jeg fugtskjolder på væggen i min datters værelse. Se billede. Fugtskjolderne er kommet på en “kasse”, der er monteret udenom faldstammen fra badeværelset på første sal (er således ikke på en ydermur) og de er nye, for jeg har minutiøst gennemgået hele huset inden køb. I dag har vi haft en VVS-mand ude for at tjekke, om faldstammen er utæt, men den er fin og hel (var hans vurdering). Vi har undladt at bruge badeværelset på første sal af frygt for at forværre en evt. fugtskade.

Jeg er simpelthen ét stort spørgsmålstegn over, hvad der mon har skabt fugtskjolderne.

Har nogle herinde et godt bud?

En bekendt mente, at fordi huset har stået tomt en del måneder inden vi overtog det, kunne det skyldes, at pakningerne var tørre og dermed først slutter tæt nu, hvor de er i brug.
Er det plausibelt?

Min mand og VVS-manden studsede over, at rørene var beskidte. For et par uger siden flød gulvafløbet i kælderen over, når vi vaskede tøj. Min mand fandt ud af, at afløbet var stoppet med blade og andet godt og fiskede en masse op og forsøgte også at skabe passage ved at putte et kosteskaft ned i. Kan det have skabt en form for tilbageløb i faldstammen, og at det er blevet “presset” ud pga tryk?

Tak for eventuelle input!  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det mon være et kondens-problem? Hvis der er meget koldt i kælderen, kan det tænkes at fugtskjolderne i værelset kommer når den varme luft fra værelset møder den kolde overflade. I så fald ville det være et "overflade-problem" i værelset og ikke en gennemblødt plade.

Du siger, at der lå blade mv. i afløbet. Måske er faldstammen ventileret over taget, dvs. den fortsætter op gennem taget og står åben dér (derfor er kan der være røget blade ned). Det kan bidrage til varme-kulde forskellen, men det kán også tænkes at der er en utæthed omkring røret, der var hvor det går gennem taget. Det ville give et vådt rør. Men det vil kun give ​skjolderne på væggen, hvis der er ​kontakt.

Mvh. AllanE
Tak for dit svar og dine fine overvejelser, Allan!
Umiddelbart er der ingen taghætte. Faldstammen ender ved toilettet på første sal. Jeg tænkte, om det kunne stamme fra ydermuren, men det er bare mærkeligt, at der så intet er at se på den væg der vender direkte ud mod muren (som løber vinkelret på rørkassen).

Rørkassen var i øvrigt lavet af noget træfiberplade. Er det mon en dårlig ide at have mod en ydervæg? Det suger måske fugt? 🤔
Det er svært at se på billedet, men er der et grenrør på faldstammen?
Prøv evt at sæt lidt mere lys på når du tager billedet

Bare kald mig BBB 
Bind en klud e.l. om røret.
Brug toilet m.v. normalt og se om kluden bliver våd.
Det kan hjælpe med at afgøre om samlingerne er tætte.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Big Bam Boo skrev den 06-03-2024 13:13:13

Det er svært at se på billedet, men er der et grenrør på faldstammen?
Prøv evt at sæt lidt mere lys på når du tager billedet

 Ja, det er der. Men der, hvor der har været mest fugt er ud mod ydermuren (der er i hvert fald mest skimmel).


Jeg forsøger at tage et tydeligere billede 👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 06-03-2024 15:39:51

Bind en klud e.l. om røret.
Brug toilet m.v. normalt og se om kluden bliver våd.
Det kan hjælpe med at afgøre om samlingerne er tætte.

Tak for input!  Vi har haft toiletpapir bundet rundt om røret siden mandag - og der er ikke kommet én eneste dråbe (på trods af fire børn, der hyppigt bader og frekventerer toilettet 😆).


VVS-manden sagde, at skaden kunne have “udbedret sig selv”, men det er jeg mildest talt kritisk overfor.

Du skriver osse at afløbet i kælderen har været stoppet. Muligheden for at vandet pga forstoppelsen i kælderen er stuvet højt op i faldstammen, er så til stede. Hvis vandet stuver op i en faldstamme, skal der ikke meget utæthed til før det kommer ud.

Venlig hilsen
Knud
Det virker undeligt at der sidder et grenrør der, så der må have været et afløb.
Der ser også lidt fusket ud, med et 50 eller 75mm?
Og er det afproppet med en prop?

Skaden er næsten helt sikkert ikke ny, da skimmel jo ikke lige opstår på en måned, så der har måske  været nymalet.
Måske en sag for ejerskiften

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 06-03-2024 19:53:41

Det virker undeligt at der sidder et grenrør der, så der må have været et afløb.
Der ser også lidt fusket ud, med et 50 eller 75mm?
Og er det afproppet med en prop?

Skaden er næsten helt sikkert ikke ny, da skimmel jo ikke lige opstår på en måned, så der har måske  været nymalet.
Måske en sag for ejerskiften

 Det er “lukket af”. Ifølge VVS-manden kunne skimmel udvikle sig nærmest på timer - og så vidt jeg kan se, er der ikke skimmel længere oppe. Det er meget lokalt der, hvor rørene også var beskidte, så derfor tænkte vi, at det var et resultat af, at min mand havde forsøgt at skabe passage i afløbet i kælderen på voldsom vis med et kosteskaft 😆 


Huset har stået tomt siden 2022, så jeg tænker ikke, det er en gammel skade, der først viser sig, når vi flytter ind. Toilet og bad på førstesalen har selvfølgelig ikke været brugt, mens det stod tomt, men det taler vel også ind i, at det er faldstammen, der er problemet, selvom man ikke kunne se et læk? Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan det skulle kunne være andet? 🤔
 ​Der er nok ikke rigtigt noget fugtmysterie her
Det grenrør på faldstammen er sandsynligvis utæt og har været det i mange år. Nu er der så flyttet nogen ind der pludselig bruger det bad væsentligt mere end tidligere, så nu slår fugten igennem.
Mystery solved

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis