Træ/plast/eternitplader til rottesikring af Punktfundament?

Jeg skal til at bygge et 80m2 sommerhus på punktfundament, og i den forbindelse søger jeg gode råd til hvordan jeg billigst kan lukke bunden af konstruktionen, hvor der stadig er sikret mod rotter osv. Jeg har førhen brugt Cembrit windstopper i bunden af trærammen under isoleringen, men jeg synes det er en dyr løsning (det er i hvert fald en ganske kedelig udgift!)
Jeg har overvejet følgende billigere alternativer:
  • OSB plader? Der er god ventilation under bygningen, da den svæver 15cm over terræn. Men kan de holde til miljøet i længden? 
  • Kanalplast/Windplader? De er fugtbestandige, men er det et problem ift. rotter, at pladerne kun er i 3mm plast? 
  • Metalplader? Jeg har adgang til billige metalplader, fx tyndt alu. Kan jeg risikere problemer med kondens? 
  • Fintmasket net og vindpap? Er det en holdbar løsning ift. rotter? 
Jeg håber I kan vejlede mig her 😊
Jeg er med på at fibercement er den normale løsning, men jeg ikke lade være med at tænke, at der må findes en billige måde at lukke af på. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fibercement 60 cm ned i jorden rund om huset koster 70 kr/m og er en løsning der har fungeret i de sidste 100 år. Hvorfor overhovedet gide risikere en løsning der bliver gennemhullet af rotter for at spare nogle få promiller af den samlede byggesum på et nyt hus?

Selvbygger med stort S. 
Det er ikke de lodrette sokkelplader jeg snakker om, det er de vandrette plader, som bærer isoleringen i gulvkonstruktionen
Theis-k skrev den 06-03-2024 08:28:55

Det er ikke de lodrette sokkelplader jeg snakker om, det er de vandrette plader, som bærer isoleringen i gulvkonstruktionen

Der kan du bare bruge fintmasket net.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis