Tegloverlægger eller HEB 100?

Hej
Jeg skal lave facaden lidt om og skal etablere et murhul på ca 247x122cm til et femfags bondehusvindue.
Er der nogen af jer der har gjort noget tilsvarende. Indermuren er bærende.
Det er et 1 1/2 hus med tungt tag (skifer)
Vil en 12 stendstegloverligger være nok eller er det bedre med et HEB 100 f.eks.
Hvis jern hvordan afslutter man så bjælken ned mod vinduet?
Håbr nogen har løst tilsvarende til inspiration...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver oftest noget skidt at blande materialer sådan et sted. Du skal jo også mure hen over sådan en HEB for ikke at snakke om problemer hvis den skal pudses op som væggen.
Det er helt sikker at du kan få en muret overligger til at holde. De kan købes både med 2 og 3 skift i højden. Det mener jeg nu ikke er nødvendig. De 5 skifter over vindue har stor betydning for styrken. 
MEN du bliver nødt til at få fabrikken som aver overligger til at beregne den. Det er en smal sag for dem. Jeg mener det går igennem tømmerhandel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-03-2024 19:53:18

Det bliver oftest noget skidt at blande materialer sådan et sted. Du skal jo også mure hen over sådan en HEB for ikke at snakke om problemer hvis den skal pudses op som væggen.
Det er helt sikker at du kan få en muret overligger til at holde. De kan købes både med 2 og 3 skift i højden. Det mener jeg nu ikke er nødvendig. De 5 skifter over vindue har stor betydning for styrken.
MEN du bliver nødt til at få fabrikken som aver overligger til at beregne den. Det er en smal sag for dem. Jeg mener det går igennem tømmerhandel. 

Tak Erik. Jeg vil høre tømmerhandlen. Mange hak

1 stens overligger helts med 3/4 sten overlæg den murers fast i siderne kommer 4/4 måske 3/3 på midten i spænd overligger skal være lige man kan også Overveje at murer to  skifter og så spænde op til vatter via en retskinne stor vaterpas men færdig er også fint men dyr

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis