Pex rør i fliseklæb

Kære alle
Jeg er ved at renovere mit badeværelse. Min elektriker har sagt at jeg kunne lægge kabler til el gulvvarme direkte i fliseklæbet. Nu er planen ændret og jeg vil gerne have vandbaseret gulvvarme. Kan jeg lægge de 8 mm pex rør i fliseklæbet også? Eller er dee andre hensyn der gør sig gældende her?
Mvh, Poul 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig hørt om 8 mm pexrør, og tvivler på at der kan komme nok gennemstrømning i dem så du kan holde varmen. Jo jow hvis du kommer med damp igennem dem, men det er vel ikke tanken. 
De kabler der kan lægges i fliseklæb er meget tyndere nemlig 3 - 3,5 mm De ligger på en måtte og på den måde kan det laves 
Er der 8 mm rør så skal fliseklæb jo op i en 10 - 12 mm tykkelse for at der er plads til lidt tolerance på gulv højde. Det er vist alt for meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lægge de tynde gulvvarme systemer i flydespartel. Fliseklæb er ikke beregnet på så tykke lag. Rørene skal jo indkapsles helt.

Du kan læse producentens anvisninger vedr. det gulvvarme system du har i tankerne, der står alt hvad du skal vide. Nu har du jo glemt at nævne produktet for os.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene!
De rør jeg henviser til hedder Neotherm gulvvarmerør pex 8x1 mm.
Ok. Jeg forstår, at fliseklæb jo er en lim og ikke en bærende substans.
Jeg tænker så, at jeg må lægge flydespartel over pex rørene og fliseklæb / fliser oven på.
Mvh, Mads
Poul70 skrev den 06-03-2024 13:06:14

Tak for svarene!
De rør jeg henviser til hedder Neotherm gulvvarmerør pex 8x1 mm.
Ok. Jeg forstår, at fliseklæb jo er en lim og ikke en bærende substans.
Jeg tænker så, at jeg må lægge flydespartel over pex rørene og fliseklæb / fliser oven på.
Mvh, Mads

Er du opmærksom på at de 8 mm gulvvarmeslanger kun kan opvarme 5 m2 pr. kreds, og kræver shunten lige ved siden af?

Jeg har været med til at lave det en gang, og det er virkelig noget småtteri. Personligt ville jeg langt hellere rille alm. 20 mm pex ned i det eksisterende betongulv. 
El gulvvarme som din elektriker foreslår er selvfølgelig fuldstændig no-go.


Selvbygger med stort S. 
El gulvvarme er kun no go mht. strømprisen. Så det kommer jo an på hvad den anden energikilde koster. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Badeværelset er kun 4 m2. Der er ikke beton under, men strøer og nu 10 cm Kingspan mellem strøerne. Det var hvad der var plads til under huset. Dampspærre ovenpå og konstruktionsfiner.
Jeg har talt med producenten som siger at jeg skal støbe rørene helt ind i gulvspartel inden fliseklæb.
Jeg overvejer at lægge dem ned i endnu en træplade ovenpå den, jeg allerede har lagt for at det hele bliver lidt lettere. Men det er nok også dårligere hvad angår varmefordelingen, som ville være bedre tjent med gulvspartel.
Men selve højden kan jeg jo nok ikke gøre så meget ved. 
Du skal følge producentens anvisninger. Laver du selv nogle andre konklusioner så kan det jo være at det ikke fungerer optimalt bagefter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-03-2024 13:34:49

El gulvvarme er kun no go mht. strømprisen. Så det kommer jo an på hvad den anden energikilde koster. 

 Ja, det var selvfølgelig pga. prisen pr. kwh varme jeg mener det er no-go. I dag vil det være 4,5 gange dyre end naturgas.


Selvbygger med stort S. 
8 mm pex-rør må være tiltænkt direkte gulvvarme. Altså den simple type med blot en returtermostat. I gulvvarme med shunt er flowet langt større, der giver 8 mm ikke rigtig mening.
GodeVen skrev den 06-03-2024 13:59:21

8 mm pex-rør må være tiltænkt direkte gulvvarme. Altså den simple type med blot en returtermostat. I gulvvarme med shunt er flowet langt større, der giver 8 mm ikke rigtig mening.

 Ja, det er til direkte gulvvarme/høj fremløbstemperatur, og samles med alm 8 mm pneumatikfittings.


Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også