Dæk over krybekælder, kan det virkeligt holde med 0,6m C/C ?

Hej,
Ingeniøren har beregnet 45x300cm C18 spærtræ til dæk over mit krybekælder hvor jeg er igang med at lave et tilbygning. Han skriver 0,4m C/C hvor der er badeværelse og 0,6m C/C hvor der er soveværelse men synes godt nok 0,6m lyder meget men jeg tænker han har styr på sit. Hvad tænker i ?

Så vidt jeg kan forstå er der 12,1mm nedbøjning.

/donnib

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lave krybekælder, der er mange ulemper ved en krybekælder, så derfor er der mange der "nedlægger den" og støber betongulv...

​Men går du med din løsning, så ville jeg lave en mur eller piller, så strøerne er understøttet midt på også, ellers vil det fjedre en del..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-03-2024 11:58:47

Hvorfor lave krybekælder, der er mange ulemper ved en krybekælder, så derfor er der mange der "nedlægger den" og støber betongulv...

Men går du med din løsning, så ville jeg lave en mur eller piller, så strøerne er understøttet midt på også, ellers vil det fjedre en del..

Fordi det vil koste for meget med sandpude da der skulle graves i 60cm ned (og mit nuværende hus ligger højt hvor jeg skal lave tilbygningen) så der ville være en sandpude af 1,5m så i praksis vil det ikke fungere. Mit gæt er jo at ingeniøren har regnet rigtigt og er indenfor rammerne men jeg undrede mig. Jeg vælger at lave 40 c/c over det hele for at være på den sikre side. 

Du har kun et spænd på 4,9 m Min logik siger mig at det sagtens kan holde med 300 mm høje bjælker. Jeg er slet ikke ekspert men den sidste udregnings linje synes jeg der står noget med 8t mon ikke det er belastning værste scenarie. Og der kommer du sikkert aldrig på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis