Emhætte larmer ekstremt ved svageste

Jeg har haft købt hus, nedtaget køkken (for at få nyt gulv), genetableret samme køkken .. dog med ny emhætte, som jeg selv har installeret. Jeg har genanvendt tidligere rørføring.

Vi har bemærket at den nye emhætte (AEG 6000 Hob2Hood integreret) larmer uhensigtsmæssigt meget, selv på laveste indstilling. Derfor forsøgte jeg mig lidt frem, og kan konstatere at hvis jeg afkobler aftræk (så den bare puster ud i rummet), så kører den fint stille og roligt, hvorimod hvis jeg tager aftrækket tilbage hen foran, så skruer den meget op for styrken .. og dermed larmen. Det er som om den kører på maks., selvom den kun er på laveste indstilling.

Min tese er, at der må være noget med aftrækket der er galt .. For mange knæk? For smalt? For langt? Noget deri, der blokerer? Men jeg har ingen erfaring/snusfornuft omkring sådan noget her, er der noget jeg selv kan prøve af inden jeg tilkalder en voksen/professionel? Jeg har vedhæftet nogle billeder.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nøjagtig samme problem som dig. Dog med en IKEA emhætte.
Jeg satser på at skifte til større rørdiameter vil løse ihvertfald en del af det. Har ca 12m rør.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du kan høre forskel på omdrejningstallet med og uden tilslutning kan problemet være begrænsning i rørføringen. En simpel motor i en emhætte vil gå op i omdrejninger, hvis der er for meget modstand (tænk på en støvsuger).

Et andet problem kan være stående bølger i rørføringen. Der vil det typisk være ved et bestemt omdrejningstal at det larmer. Altså hvis man går et tak op i hastighed, bliver lyden mindre.

Den rørdiameter du har, burde ikke give problemer med modstand. Hvis den er lavet på samme måde hele vejen og der kun er de to knæk, må begrænsningen være i taghætten.

Hvis det er stående bølger, kan du prøve at udskifte de glatte rør med slange.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis