Tilslutningen af gulvvarme

Hej

Jeg er ved at renovere det rum i mit hus hvor fjernvarme og vand kommer ind i huset. Jeg har lagt isolering i gulvet og vil gerne lægge gulvvarme.

Se vedhæftede billeder, kan jeg tilslutte gulvvarme slanger og den styring, der er på det ene billede, til de 2 "haner" der er markeret med rød cirkel? Det er efter måleren, så den del er ok, de 2 rør der går ned i gulvet fører fjernvarmen videre til resten af huset.

Håber det giver mening og nogen af jer vil give mig et råd med på vejen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bare montere en helt almindelig radiatortermostat med forindstilling til regulering af varmen. Går ud fra at det er et “lille” lokale det drejer sig om.
Husk at hvis du har direkte fjernvarme skal der bruges 10 bar gulvvarmeslanger 90o. Du lægger slangen i en spiral langs ydervæg, med dobbelt afstand. Når du på et tidspunkt når midten, skal slangen derefter gå retur midt mellem den udlagte slange.

Søren O
Hej Søren

Tak for dit svar. Det er et 20m2 lokale og ja det er direkte fjernvarme, så tak for tippet med slanger.

Men vil det sige at jeg godt kan tilslutte (vil dog få vvs'er til det) gulvvarme slanger til de 2 haner jeg markede på billedet? Det er bare for at vide om jeg kan gå i gang med at lægge slanger ud, eller om der er andet jeg skal tage høje for først.

Og det er muligt jeg nøjes med radiator termostat, men hvis jeg vil have trådløs styring, kan jeg så ikke godt bruge den Salus gulvvarme styring?
Hvis du vælger gulvvarme styring så skal det jo være med et gulv varme fordelings enhed. Altså med termostat, pumpe, kontraventil og telestat. 
Er det den metode så må slanger ligge ​fra den ene ende til den anden.
Det synes jeg er lidt meget at gøre ud af et enkelt mindre rum. Men det ville jeg nu diskutere med den VVs som skal lave det 
Jeg ville nok nøjes med en gammeldags retur termostat styring. 
Slanger skal så lægges som SørenO beskriver, altså med en hårnåle bøjning på midten og så lægge slanger rundt og rundt indtil fremløb ligger langs ydermur og retur ligger som nr.2 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med 20 m2 er du oppe i noget der ikke bliver helt godt. Det rigtige vil være at montere en blandeshunt.
Du kan udmærket bruge den trådløse styring, men når du alligevel har vvs-eren inde over, så spørg ham til råds.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis