Bæreevne på hylder

Hej.

Jeg overvejer at lave en reol ind til knægtens værelse, så der er plads til alle hans ting.

Jeg havde tænkt at lave den i 16 mm mdf plader.

i første omgang havde jeg tænkt at lave den som et almindelig skab med hele gavle og så en masse små huller, som man så kan sætte hylder i med de små hvide hyldedimser.

Men hvor meget kan sådan en hylde holde på den måde.
Jeg tænker det største spænd vil være omkring 80 cm
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så let at lave sådan en reol " i hånden" Det kan lade sig gøre naturligvis men de mange huller som du planlægger er noget svære at sætte præcis, når det ikke laves maskinelt. Så med den montering kan hylder nemt komme til at stå på 3 punkter og derved vrikke lidt. 
16 mm mdf. kan godt holde til tøj osv. i 80 cm bredde. Men det kan nok over tid komme til at bue lidt ned. Det kan man så afværge ved at vende dem en gang i mellem.
Men man kan købe hvide melaminplader som er meget nemmere at lave det af, da de ikke skal males. Man kan så sætte kanter på dem med et strygejern. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det nærmer sig upassende at anbefale en reol fra IKEA på en lds-side.
Men jeg risikerer det.
Det er som nævnt af elmand lidt tricky selv at lave en pæn reol fra bunden, og materialerne koster også.
Den viste reol er færdigmalet og kan tage 30 kg/hylde og koster ikke alverden. Det er naturligvis bedst hvis man har en sådan butik indenfor rimelig afstand.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lige netop med simple skabe og reoler så er det meget sjældent at det kan gå at lave selv. Så skal det være for at man vil bruge noget fancy træ eller en hel væg skal fyldes med en dør i midten eller sådan noget specielt. 

Tal for svar.
Havde godt selv tænkt en standard reol eller skab og bruge det.

Men der skal stå et legekøkken indeni og så skal formen og hyldernes placering være lidt mere “tilfældig” :)

Jeg tror jeg dropper den slags hylder og laver det med flad dyvler. (Det gik okay med vores reol til sko) ☺️
Du har også muligheden for at købe en færdig reol og bygge den om. Den viste Billy er samlet med dyvler og du kan selv vælge placering på undtagelse af den midterste.

Hvis du laver det selv med dyvler, kæver det samme præcision i huller. De må ikke løbe 1 millimeter. Hvis du banker den sammen alligevel, bliver der spænding i dyvlerne og de har ikke fuld styrke.

Hvor meget de kan klare, er lige så meget afhæng af montering i siderne, som af hyldernes tykkelse. Stabiliteten af siderne har også betydning. Så det er umuligt at sige noget generelt. Den viste Billy er 30 kg på en hylle. Du kan også starte med noget, der er lidt mere kraftigt.
Annonce
Det væsentlige for om hylder falder ned er at der er styr på siderne. Det gøres ofte ved at den ca. midterste hylde har fået et par små vinkelbeslag så det holder siderne sammen. 

… eller at tynde bagplader (masonit) sømmes langs kanterne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja der sømmes altid bagplade på, hvis vi taler om skabe. Det holder sammen men er jo mere beregnet til at holde skabet i vinkel. Siderne kan stadig give sim foran. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også