Overskud af granitskærver -> stabilgrus ?

Hej LDS forum.

Jeg skal til at udskifte vores eksisterende 60erne indkørsel med noget nyt. De eksisterende fliser i indkørslenen er skredet og ujævn så det er tegn på at jordopbygning skal forbedres. 

Jeg har grave lidt rundt i forbindelse med hegnopsætning og kan se at der er ingen muld og kun sand/grus som blever mere og mere stenet når man når ned til det frostfri. 1) Betyder det så at man behøver ikke bundsikring ? 

Jeg sidder også lidt i et speciel situation hvor jeg har ca. 7ton granitskærver (de små ca. 20mm størrelse) som jeg skal af med. Kan jeg godt blande dem med det eksisterende sand/grus (så mængden af sten stiger i eksisterende sand der ligger under fliser) og bruge det i stedet for stabilgrus til de 15cm lag man skal have til indkørslen ? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fint bruge dine granitskærver, om bundsikringen er ok, må du jo selv vurdere, men har indkørslen har lagt der i mange år, og det er som du beskriver er det nok ok..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du igen skal have fliser øverst, skal du have et stabilt underlag øverst. Fliser kan ikke ligge stabilt på granitskærver. Hvis du absolut vil bruge skærverne skal de blandes effektivt i din opbygning.
Jeg ville nok sælge granitskærverne og købe den nødvendige mængde stabilt grus.

Søren O
Søren O skrev den 03-03-2024 16:53:53

Hvis du igen skal have fliser øverst, skal du have et stabilt underlag øverst. Fliser kan ikke ligge stabilt på granitskærver. Hvis du absolut vil bruge skærverne skal de blandes effektivt i din opbygning.
Jeg ville nok sælge granitskærverne og købe den nødvendige mængde stabilt grus.

 Tak for anbefalingen. Jeg har ikke nævnte det men jeg havde tænkt selvfølgelig at smide 3 cm brolæggersand oven på granit/sand mixet således at de nye fliser vil lægge på sand og ikke direkte på granit (det hele får selvfølgelig flere omgang med pladevibrator). Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan granit sten mixet med sand vil være et værre underlag end stabilgrus.

Jeg vedhæftede et billede af nuværende indkørsel

Der er måske en smule mere ler i stabil grus, og så er det jo med sten - skal det virke med granit, ville jeg blande det godt med gruset inden udlægning, og gemme et rent afretter lag til sidst. Ellers kan gruset forsvinde ned i granitskærverne med tiden. ( dette blot mit råd )

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis