Fjernvarmeunit vurdering af størrelse/effekt - Gemina Termix VVX 2-2 / 3-3

Hej,

Vi er i den positive situation at vi skal have fjernvarme og i den forbindelse er det spørgsmålet, om en vi skal have en standard Gemina Termix 2-2 eller en større unit (2-3 / 3-3.

Vi har snakket med to vvs’ere, som har forskellige holdninger.
Den ene siger, at en 2-2 er fin - den anden mener, at vi kan komme i problemer med en 2-2 og foreslår at gå op i en 3-3.

Vi er fire i husstanden og vi har ikke karbad, så til brugsvand rækker en 2’er.
Ifølge BBR er stueetage og kælder 71 m2 og førstesalen omkring 56 m2
Langsiden af huset er sydvendt og vi oplever generelt at huset er nemt at opvarme
Hulmur er isoleret med polystyren.
10 år gamle tolags energivinduer
Tagrenovering for 15 år siden og taget er da nyisoleret med 250 mm standardisolering og skal opvarmes til ca. 20 grader.
Radiotorer i stueetage og kælder og gulvvarme på førstesalen.
Vi vil gerne have mulighed for at lave gulvvarme i hele huset.
Vi beholder brændeovnen.
Har vedhæftet info om de to to units.

Hører gerne om en vurdering fra andre med en VVX 2-2 og faglige input.

Vh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal siges at Trefor leverer fjernvarmen og vi ligger midt i forsyningsområdet.
Mht. kælderen påtænker vi en total kælderrenovering med etablering af gulvvarme.
Det kommer også an op hvor store dune radiatorer er. Har du styr på hvad fremløbstemperatur du har kørt med?
Generelt er det en god ide at have lidt “overkapacitet”. Det giver en lidt bedre afkøling på dit fjernvarmevand. Med den isolering jeres hus har, er jeg sikker på at en 2-2 er rigelig stor. Vi bor selv i en 200 m2 ældre bolig med delvis mangelfuld isolering. Vort maksimale varmeforbrug til opvarmning ligger på ca. 7 kw/time (koldt og blæsende). Vi har en fremløbstemperatur fra fjernvarmen på ca. 60 grader.

Søren O
Søren O skrev den 03-03-2024 10:03:22

Det kommer også an op hvor store dune radiatorer er. Har du styr på hvad fremløbstemperatur du har kørt med?
Generelt er det en god ide at have lidt “overkapacitet”. Det giver en lidt bedre afkøling på dit fjernvarmevand. Med den isolering jeres hus har, er jeg sikker på at en 2-2 er rigelig stor. Vi bor selv i en 200 m2 ældre bolig med delvis mangelfuld isolering. Vort maksimale varmeforbrug til opvarmning ligger på ca. 7 kw/time (koldt og blæsende). Vi har en fremløbstemperatur fra fjernvarmen på ca. 60 grader.
Hej Søren,
Tak for input og erfaringer.
Vi har kørt med fremløbstemperatur på 50 grader.
Vores nuværende radiatorer i stueetagen er den gamle type, så derfor og for at opnå bedre komfort overvejer jeg at etablere gulvvarme i stueetagen.
Netop at vi ønsker gulvvarme i hele huset brugte den ene vvs’er som argument for en større Unit, hvilket jeg ikke helt forstår, for gulvvarme er vel med lavere fremløb, men med højere flow.

Vh
Om radiatorerne er af den gamle type er ligegyldigt. Det der er vigtigt at radiatorerne er tilpas store (hedefladen), så der kan opnås tilstrækkelig afkøling. Jeg vil tro at returtemperaturen fra et veldimensioneret radiatoranlæg vil være 5-8o lavere end fra et gulvvarmeanlæg. Derfor et det vigtigt med en større varmeveksler ved gulvvarmeanlæg. Jeg tror dog stadig at en 2-2 er passende.

Søren O
Tak for input.

De gamle støbejernsradiatorer har ikke et tilstrækkeligt afkølingsareal, så enten skal vi have nye eller have lavet gulvvarme.

Vi har gulvvarme med egen shunt på førstesalen. Kan man betragte et indirekte fjernvarmesystem på samme måde? At man kan kontrollere at man ikke sender for varmt vand retur
Eller vil det kræve en større veksler?
Kan der være en ulempe ved at vælge en større enhed ud over større anskaffelsespris?


Hvis i nu droppede alle radiatorer, og hele opvarmningen kunne foregå med gulvvarme, er gulvvarmeshunten ikke længere nødvendig. Fremløbstemperaturen fra fjernvarmeveksleren skal blot køres tilpas lavt, så varmebehovet lige kan dækkes. Så lader du den elektroniske styring med regulering efter udetemperatur, klare den “grove” temperaturtilpasning. Så sørger dine rumtermostater for finreguleringen.
Er du i tvivl, køber du den store veksler. Det vil aldrig være en ulempe. Lidt lige som en stor bilmotor.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis