Lofthøjde i gasbetonhus

Hej LDS
Jeg kigger på et helårshus som oprindeligt er et sommerhus fra 1970 og er bygget i gasbeton. Af en eller anden grund er det bygget underligt lavt så der "kun" er 210 loftshøjde. Jeg vil gerne hæve tagkonstruktionen ca 20 cm så der kan komme et ekstra skifte gasbeton ind. Det er lav taghældning med relativt nye eternitplader og saksespær. Min far gjorde for år tilbage det samme i et gammelt bondehus, og det virkede ret ligetil.
Jeg er opmærksom på at jeg skal føre installationer og spærbånd osv med op, men er der ellers nogen faldgruber, jeg skal være opmærksom på?
- Skal jeg søge tilladelse hos kommunen først? Den max tilladte facadehøjde i lokalplan osv. overskrides ikke.

VH Rune
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker ikke du skal søge, når du overholder diverse regler og lokalplaner.
Tagpladerne skal nok afmonteres, medmindre du kan lave et præcist lodret løft at hele "over etagen"

Du skal også have nogle vindtræksbånd eller lignende ned og have fat i soklen, hvis der er nogle i forvejen kan du måske forlænge dem ??

Kunne det være en mulighed at bryde gulvet op, og hente lidt loftshøjde af den vej? Bare en 10-15 cm ville jo hjælpe..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar
Gulvene er fine med varme i, så vil nødig bryde dem op... Det ville også betyde at jeg vil komme noget længere under terræn, hvilket jeg ikke er så glad for... 
Jeg havde forestilllet mig at hæve taget i eet lodret løft ved hjælp af donkrafte og en masse støttende konstruktioner, så jeg kan kontrollere det. Vindtræksbånd skal naturligvis med, så tagkonstruktionen ikke blæser af.
Er huset så billigt at det kan betale sig at tage chancen?

Der er noget mere arbejde i det end blot at sætte nogle gasbeton blokke ind under taget når det er løftet.

Der skal skiftes en masse el
Lofterne skal tages ned langs alle ydervægge
Dampspærren skal øges og limes på den nye indervæg

Jeg tvivler i øvrigt på forsikringen dækker hvis det går galt. ( som dem der understøber hele fundamentet af en gang )

Selvbygger med stort S. 
Tak for svar.
Ja, det er sandt, der er mere arbejde end som så.. Lofterne ville jeg under alle omstændigheder pille ned, og så selvfølgelig retablere elinstalationer og dampspærre.
Ja, der er det forsikringsmæssige aspekt i det, hvis det skulle gå galt. Jeg er ingeniør og har rimelig styr på styrkeberegninger osv, så i den henseende er jeg selvsikker nok. Det er mere det juridiske og forskellige håndværksmæssige detaljer, hvor jeg kunne forestille mig at have glemt noget :).
Du kan da kontakte forsikrings selskab. Det er meget normalt at tegne en ekstra bygge skade forsikring i forbindelse med ombyg. Der er jo altid lidt større risiko.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Mange tak for svar. 
Det fjernede lidt tvivl
Jeg synes at det lyder som et meget stort projekt. Loft og tagkonstruktion skal af og på igen. Hvis man skal have nogen til at gøre det for sig, koster det vel mellem 15% og 40% af at bygge et nyt hus.

Hvis det er for at få mere ”luft” i rummene kan du overveje om det er muligt at fjerne loftet og lægge et nyt over bjælkerne. Det vil give fritliggende bjælker. Det vil stadig være et stort projekt og jeg ved ikke om det er muligt.

Jeg ville finde mig et andet hus, hvis jeg ikke kunne leve med højden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis