Vores lidt gamle brændeovn lugter ….

… når der tændes op i den. Lidt som man forventer opvarmet metal lugter(svært at beskrive visse lugte).
Det er jern med en smule ildfaste sten i brændkammeret.
Den har gjort det nogen år, men synes det er blevet værre.
Vi har ikke smurt den med noget.
Hvad kunne man prøve for at få det neutraliseret?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En mulighed:
Hvis der kører noget udsugning i huset, -emhætte, wc-udsugning ell lign, samtidig med optænding i brændeovnen, kan der ske en "baglæns" luftstrømning i skorsten og brændeovn, -og det lugter. Når der så er god ild og varme i ovnen "overtager" skorstenen trækretningen og lugten forsvinder.

Venlig hilsen
Knud
@knudr
Tak for input,
det er ikke røglugt, der er fint træk.
Min ide er at det er det opvarmede metal der afgiver et eller andet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg spurgte min skorstensfejer da vi fik den sat op i januar 2023, hvad han havde af anbefalinger hvis man gerne vil forsøge at passe på sin brænde ovn og skorsten. Jeg var ny brændeovnsejer, og ville gerne gøre det ordentligt fra starten. (se evt.: https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2596)

Der nævnte han bl.a. at det faktisk er bedst hvis man holder ovn og skorsten lidt aktiv hele året, og det ofte er sen forår, sommer og sensommer man ikke bruger sin skorsten og brændeovn pga. temperaturen udenfor bliver varmere.
f.eks. første gang man tænder op efter den måske har stået hele sommeren og frem til efteråret hvor det er blevet koldt igen, kan den godt lugte lidt når man tænder op (ikke røg lugt). Lidt lugten af varm metal/maling/kemi.
Det er dog ikke farligt....

-så tror du er helt inde på det rigtige @JohnLarsen, mht. det opvarmet metal afgiver en bestemt lugt, specielt hvis den ikke har været tændt op i længe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også