Hej allesammen.
Jeg ville lige høre nogle erfarne folks holdninger til hvordan man bør støbe betongulv i et badeværelse, med nedsænket bruseniche. Jeg er en glad amatør, så overtænker det måske en smule her, så bær over med mig.
Samlet set får gulvet et fald på mindst 3 cm (fra underkant dør til afløb), hvor det meste af faldet sker i brusenichen som er med ensidigt fald mod et linjeafløb.
Betongulvet bliver støbt 10cm tykt, hvor tanken er en helt standard opbygning med 20mm lister, 6mm armeringsnet og 20mm varmeslanger. Men hvordan i brusenichen? Som afløbet er sat op nu, er der 75mm fra underside beton og op til linjeafløbets vandrette flade, som jo svarer til betonens færdige overkant (uden klinker) .
Som jeg lige kan regne mig frem til, vil overkant varmeslange jo være 20 (AL-liste) + 12 (6mm armering i 2 retninger) + 20(slange) = 52 mm, dvs slangerne kun lige dækkes af 23mm beton på det laveste sted. Er det ok? Det siges jo der mindst skal være 30 mm, men kan godt se det ofte bliver svært i brusenichen ned mod afløbet. Men jeg er bange for at det revner hvis det bliver mindre end 30mm.
Hvad tænker folk? Er det fint med de 23mm eller hvordan ville I lave det? Skære armeringen op i brusenichen og lægge den lavere evt? -Jeg føler dog lidt det ødelægger lidt effekten af armeringen for gulvet som helhed, uden at vide om det forholder sig sådan i praksis..?