Blænding af skorsten

Hej 👋

Vi har ikke længere et oliefyr, og derfor skal vi have blændet skorstenen af oppefra i første omgang. Vi er dog meget i tvivl om, der skal blændes helt af, eller om der skal komme en smule luft "ned".

Vi har snakket med 3 murere, der alle ville gøre overfladen ren deroppe, skære piben af (det som stikker op ovenover), og så egentlig bare mure en flise på deroppe tror jeg at det var.

Andre steder har jeg set, at nogle snakker om, der skal være mulighed for at lidt luft skal kunne komme ind (i den anden ende i kælderen er der heller ikke gjort noget endnu (skal det ​bare lukkes til)

Jeg bliver mere og mere forvirret. Er der nogle, der kan komme med lidt råd?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk også mit spørgsmål 😇

Så du ville også bare lukke HELT til deroppe og undlade at lade luft komme ned? Synes mange artikler på nettet siger, at der bør komme lidt luft ned, men alle murere vil bare lukke helt til - deraf hele forvirringen, da vi gerne vil gøre det rette
OK, det havde jeg ikke set   Sådan som jeg ser det så skal du undgå at der kommer kold luft ned i skorstenen for at undgå at du får en kold søjle i dit hus hvor der kan dannes kondens, og det undgår du ved at blænde skorstenen af. En endnu bedre løsning ville være, at pille skorstenen ned, så den kom ned under taget og genetablere taget der hvor skorstenen var, så ville du få endnu mindre afkøling af den luft der står i skorstenen.
Nej det tænkte jeg nok 🙂

Vi har snakket om at pille den ned til under taget, men det bliver i forbindelse med nyt tag om et par år.

Så i første omgang ville du bare blænde skorsten helt af så der intet luft kommer ned - er det korrekt forstået? 
Ja, det vil jeg mene er det rigtige at gøre. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis