Beregning af søjle til Kipbjælke konstruktion

Så blev det min tur til at høre eksperterne til råds her :-)

Jeg har en tilbygning på 6,8 m gange 5,4 m, der skal have nyt tag.

De eksisterende gitterspær er ikke gode og jeg vil gerne have loft til kip. Jeg vil derfor ændre konstruktionen til en kip bjælke konstruktion.

Det er ét stort rum, og tagbelægningen er let (skifer eternit). Jeg ønsker at skifte til letvægtstegl (Meyer-Holsen Ravensberger Light), da jeg dermed kan holde taget som et let tag, hvis jeg har forstået det korrekt. Undertaget skulle være en banevare i god kvalitet a.la viking400.

I dag hviler gitterspærene udelukkende af på de 2 facade vægge og med en ny kip konstruktion vil de blive aflastet, da meget vægt flyttes til kip bjælken- Så det skulle være ok.

Så er spørgsmålet hvordan kip bjælken skal understøttes?

Der har jeg tænkt mig, at sætte en søjle i hver ende a kip bjælken.

Søjlen ind mod resten af huset vil jeg sætte på det oprindelige væg fundament (støbt eller boltet med kemisk anker). Jeg tænker, at jeg vil tage en stribe mursten ud fra den gamle ydervæg og placere søjlen i hulmuren, så den bliver skjult. Hvis jeg forstår det korrekt, vil den dermed være at betragte som en indspændt søjle. Her tænker jeg at bruge en EasyFix Heavy søjle med flanger.

For søjlen i den anden ende (væk fra hovedhuset) tænker jeg, at sætte den på ydersiden af gavlmuren, men under tagudhænget. Så behøver jeg ikke at ødelægge væggen og isoleringen. Her tænker jeg at finde en pæn søjle i noget galvaniseret metal eller evt. beton. Jeg syntes, at jeg har lidt svært ved at finde kandidater, så jeg vil meget gerne høre evt. forslag? Det ville så være at betragte som en fritstående søjle. kip bjælken skulle ikke ligge meget af på gavlen men primært holdes af søjlen.

Og nu til spørgsmålet.

Hvor kan jeg finde beregningsformlen for lasten på de 2 søjler?
Evt nogen der vil kunne regne den?
Når jeg skal finde søjler, vil jeg gerne overdimensionere dem noget, så spørgsmålet er hvor meget bærevne/træk, de minimum skal kunne klare med den forklarede kip konstruktion og krav til vindlast sug osv.

Input parametrene vil være:

• Let tag ((Meyer-Holsen Ravensberger Light)
  • Mål på bygning (Facade / Gavl) 6,8meter X 5,4 meter
  • Kippen følger centerlinjen
  • Tag hældning 23 grader
  • Højde fra grund til rygning 4,2 meter
    • Så tænker jeg, at søjlen skal have en højde på ca. 3,8 meter når Kip bjælkens højde osv. trækkes fra(det vil være en limtræs bjælke). Det ville kræve en easyfix Heavy 3340 søjle justeret til de 3800 mm, hvilket jf. specifikationerne har en bære styrke på 51,4 KN/ 5,2 ton og en træk styrke på 24,8 KN/2,5 ton- Vil det være tilstrækkeligt?

Undskyld det lange indlæg, men håber at der er nogle kloge hoveder, som ville kunne vurdere hvilke søjler der ville være nødvendige :-)
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis