Beregning af faskinestørrelse

Hej,

Hvordan beregner jeg hvor store faskiner jeg skal anvende til at nedsive 29m2 tagflade? Hvor finder jeg formlen?

Da jeg ikke har foretaget infiltrationstest, bliver nedsivningsværdien sat til 0,000001 m/s. 

Mvh Stefan. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken type faskine vil du bruge?
Jeg lagde ud med at kigge på denne:
https://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-566-7/html/kap05.htm
Data er fra 1979-92. Kiggede derefter på hvad fabrikanterne af kassette faskiner siger.
Afvandingsareal for 1 m3 faskine
Jordtype Afvandingsareal [m2]
Groft sand  240
Fint sand      80
Silt                35
Sandet ler    20
Siltet ler       10
Men i februar fik vi ca det dobbelte af hvad vi har fået i gennemsnit de sidste 30 år.
Jeg er lidt bange for at de data man har beregnet faskiner på er forældede.

Mvh Ratz
Hej Ratz, 

Tak for tilsendt, har kigget på den side og kender den. 

Jeg hæfter mig ofte ved hvad producenten skriver om hvor mange m2 tag der kan drænes. Ofte er det 25-30m2 per faskine med en hulrumspeocent på 90 og opefter. 

Problemet er at til mit carport tag på 29m2 påstår kommunen at 1m3 faskine er underdimensioneret ift. Jeg ikke har lavet onfilstrationstest så bruger de (K værdi på 0,000001) 

Har spurgt hvor stor den så skal være men ikke hørt noget. Men kan du forklare mig regne stykket?
https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/04/Vejledninger/Generel_vejledning/Kap-1_1
Regnvandsinstallationer skal dimensioneres ved den dimensionsgivende regnintensitet og med den overbelastningshyppighed, der fastsættes af kommunalbestyrelsen.

Så regnestykket er det samme, det er T der kan være forskellig fra kommune til kommune.
Indrømmer gerne at jeg slet ikke spurgte hos kommunen men fulgte anbefalingen fra producenten.
En bekendt har dog bragt mig i tvivl. Deres vejs anlæg oversvømmes nu jævnligt og skal hjælpes med pumper.

Jeg har købt 4 af disse til en carport på 29m2

https://kloakgods.dk/regnvandskassetter/wavin-aquacell-lite-regnvandskassette/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNcfv_T-nvBYeYfn1wnLDbjeLhSKkxa5m-JY4lBQzZ3WJbM7Fx-q1LRoCUvYQAvD_BwE

Når jeg smider mine tal ind i deres regneeksempel får jeg det til et enormt lille tal, altså en lille faskine. 

Derfor jeg ikke forstår det. 
Annonce
Jeg har kigget lidt på beregningerne i dokumentet om Dimensionering af faskiner.
Det er især afgørende hvor stort bundarealet er. Så antal m3 er ikke nok.
For at du kan beregne om det er godt nok, skal du kende kommunens krav til T.
Du skal vide om grafen i ovenstående dokument stadigt er gyldig. Du bør finde en nyere. Som du kan henvise til i dine beregninger.


Eksempel fra dokument, ændret hvor det er muligt til det aktuelle:
Din nedsivning er kun en 1/100 af det i første eksempel. Hvis man bruger tal fra det eksempel, altså: et tag på 29 m2 og dine kasser
Højde 0,4 m. Bredde 0,5 m. Længde 1 m. Volumen 0.195m³ Hulrumsvolumen 95%


 Får man følgende:
Karakteristiske tømmetid:
t = (0,5 * 0,95) / 0,000001 = 475.000 sek.

Hvis T=2 år får man fra graf:
Vf = 35 mm

Totale volumen skal derfor være:
V = 0,035 * 29 = 1,015 m3

Da længden på kasserne er 1 meter, vil antal meter være lig antal kasser.
l = 1,015 / (0,5 * 0,4 * 0,98) = 5,18 meter (altså 6 kasser)

Bemærk at regnestykket passer kun, hvis T=2 år og grafen er gyldig. Forbehold for regnefejl.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis