oplade Zithion batteri

jeg har en coast lygte hvor der sidder et zithion zx955 batteri 4000 mah i, der er 2 batterier af samme slags

det batteri jeg har som ekstra og som ikke har været ladet på endnu, hvordan opbevarer man bedst dette batteri til senere brug. Tænker batteriet ligger jo på lager hos batteribyen indtil det bliver solgt ?

kan jeg blot lade det ligge uden det tager skade eller skal det lades og med hvilke interval

Det er et Lithium batteri   https://coastportland.com/products/zx955
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det optimale er, at batterierne lades til 40-60% og herefter opbevares køligt, eks. i et køleskab.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 27-02-2024 19:41:42

Det optimale er, at batterierne lades til 40-60% og herefter opbevares køligt, eks. i et køleskab.

 Nu har batteriet jo en usb port indbygget hvor det oplades så man kan ikke se hvornår det er ladet til 40-60 % og hvad jeg ved findes der ikke ladere til den størelse batteri endnu.

Ladekredsen er indbygget i batteriet, som ellers er en standard 3.7V Li-Ion celle. 100% opladet har det en spænding på ~4.2V, og når det er helt afladt ligger det på ~3V - altså en forskel på 1.2V. Du kan derfor udregne ladestatus ved at sige (BV - 3) / 1.2 * 100. Er batteriets spændingen eks. 3.7V, så vil det være: (3.7 - 3) / 1.2 * 100 ~= 58% opladt. Du skal huske at måle spændingen, imens batteriet er en smule belastet, ellers får du en forkert måling.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg tror ikke du behøver at lave det til en stor videnskab. Det er især antallet af op- og afladninger der tager livet af et litiumbatteri. Det er bedst kun at oplade delvist, men hvis vi taler om opladning en eller to gange om året, vil fuld opladning give ubetydelig skade.

Så jeg vil sige, lad det op 2 gange om året og læg det et sted hvor det 100% sikkert at der ikke bliver kortslutning fra plus til minus. Så vil det være begrænset hvor meget, det har mistet af kapacitet efter 10 år.

Man skal være opmærksom på at nogle typer batteri med indbygget usb til ladning, har et kredsløb, der konstant trækker strøm fra batteriet. Den type bør oplades med kortere interval. Det typisk batterier til en bestem spænding fx  9V eller 1,5V. De har konstant spænding på et omformerkredsløb, der sørger for at spændingen er korrekt. De kan aflade sig selv på under et halvt år. Jeg tror ikke det er tilfældet her, men kig i datablad.
Tak for jeres svar, nu er der lidt og gå udfra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis