Understøbning - tragt eller stobbe

Hej
Jeg har læst her og der om understøbning af fundament og de to måder at gøre det på: Enten støbe, hvor en tragt sikrer et “overløb” eller hvor der efterlades et lille stykke, der efterfølgende udfyldes med ekspanderende beton. Men hvad er fordelene ved den ene frem for den anden?
Vh
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes ikke noget der hedder ekspanderende beton. Man tilsætter et plastificerende middel der reducerer mængden af vand der skal tilsættes og derved er der tæt på intet svind i betonen når den hærder.

Metoden med tragt har den fordel at det går ca dobbelt så hurtigt for støbningen kan laves i en enkelt arbejdsgang. Til gengæld er den mere usikker for kan det være svært at garantere et tæt støbeskel op imod eksisterende sokkel, især på den del man ikke kan se. Derudover er man nødt til at vibrere kraftigt hvilket kan betyde en svagere beton i toppen mod den eksisterende sokkel.Tragten skal være relativt stor for at have tilstrækkeligt masse og den del rager ind i rummet bagefter og skal fjernes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 27-02-2024 20:12:49

Der findes ikke noget der hedder ekspanderende beton. Man tilsætter et plastificerende middel der reducerer mængden af vand der skal tilsættes og derved er der tæt på intet svind i betonen når den hærder.

/BOFH 

Det skulle da lige være denne her, men nok ikke velegnet til understøbning      link

Vi prøver igen, i morgen --
Der er noget der hedder element beton, og det er beregnet til at sætte bygnings elementer fast i. Det kaldes også nul svinds beton. 
Men det vigtigste er at du efterlader en fuge øverst på 20 - 25 mm og stopper noget meget tørt blandet beton eller element beton  ind i fugen et par dage efter støbning. Så er den større beton klump svundet de mm den kan og din forholdsvis smalle fuge svinder ikke af betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 27-02-2024 20:12:49

Metoden med tragt har den fordel at det går ca dobbelt så hurtigt for støbningen kan laves i en enkelt arbejdsgang. Til gengæld er den mere usikker for kan det være svært at garantere et tæt støbeskel op imod eksisterende sokkel, især på den del man ikke kan se. Derudover er man nødt til at vibrere kraftigt hvilket kan betyde en svagere beton i toppen mod den eksisterende sokkel.Tragten skal være relativt stor for at have tilstrækkeligt masse og den del rager ind i rummet bagefter og skal fjernes.

/BOFH 

Du må have overset denne her 😉

https://skalflex.dk/shop/produktgruppe/eksp-beton.aspx

0,5% ekspansion
Nyt for mig men selvfølgelig en forbedring, omend meget beskeden ved en fugebredde på max 60mm (0,36mm) er selvfølgelig bedre end 0.

Desværre er det meget småt med den egentlige redegørelse ift egenskaberne, f.ex under hvilket modtryk det er i stand til at ekspandere, midlet som je_ns linker til vil jo være direkte farligt at bruge 😀

Kan også se at Sika er begyndt at markedsføre deres forhaler med samme egenskaber.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis