Understøtning af halvmur

Hej derude.

Jeg håber på et godt råd til følgende opgave. Jeg skal have understøttet en halvmur af letbeton. Muren står delvist på betongulv (køkkenside) og på flisegulv (stueside). Flisegulvet skal fjernes og erstattes af et nyt trægulv.
Billedet viser hvordan jeg har ladet et par fliser blive liggende for at støtte halvmuren. Jeg er i gang med at støbe under muren med Skalflex støbebeton, som jeg bygger op ad nogle omgange.
Jeg er kommet i tvivl om det nu også er den bedste måde at gøre det på. Betonen svinder en smule under tørringen og de første tests viser at den slipper letbetonen ovenfor og så støtter det jo!
Er støbning stadig den rigtige løsning, eller burde jeg lægge fx lidt letbeton under og så fuge op med mørtel?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Argh - der mangler et "ikke". Der skulle have stået: "Betonen svinder en smule under tørringen og de første tests viser at den slipper letbetonen ovenfor og så støtter det jo IKKE!"
Det er bedst at mure det op med 2 lag leca-blokke så der er ​2-3cm fri op til muren.
Det sidste mellemrum fuges med beton (cement+sand 1:3) evt med tilsætning af cebex for at minimere vandindhold. Fugen skal trykkes/stampes så hårdt det kan lade sig gøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu kan der ikke være plads til lecablokke her d det tilsyneladende støbes på klaplag. 
Men ellers blot sand og cement som BOFH beskriver. Når det er en mindre fuge og ret tør beton, så svinder det ikke nævneværdig. Det skal som beskrevet stampes godt ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for gode svar. Jeg laver en tørrere blanding og stamper det godt ind. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis