Søm pistol vejledning søges

Jeg skal skifte og renovere. Egetræsgulvlister (15x27) i store dele af huset. Husets vægge er letbeton (70’er hus).

Hvilken type sømpistol og søm skal jeg bruge til det? Det vil være at foretrække hvis den også kan bruges til plastik fejelister, gerægter og udhængsbrædder, hvis den er dyrere end et par hundrede kroner.

Jeg kunne sømme dem, men jeg har erkendt, at jeg ikke kan sømme mange uden at lave mindst et par fejlslag og dét vil jeg ikke se på 😱
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver pænere hvis du monterer dem med montagelim.

Hvis du alligevel vil have sømpistolen er det ga16 søm den skal bruge. Hvis du kan leve med en på trykluft koster en brugt tjep eller paslode pistol 2-300kr, og holder resten af din levetid.

Den er dog for lille til udhængsbrædder. Der skal du bruge en tromlesømpistol med 2,1 mm søm.

Selvbygger med stort S. 
Jeg ville også lime dem - træls når de flækker (shit happens) - hvis det er naturtrælister ved gulv så gør dig selv en tjeneste at oliebehandle dem inden du sætter dem op!
De fleste andre trælister i blødt træ (og plastlister) kan ga16 sagtens bruges, foretrækker selv at bruge rustfri. Hvis du køber en kombi-pistol der også kan skyde med kramper er der væsentligt flere scenarier hvor den også kan anvendes, bla profilbeklædning, træplader og fibergips.

Udvendigt + til konstruktion skal der dog anvendes 2,2mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak. Planen er netop at lakbehandle dem før opsætning (og jeg piller dem af, der sidder, for det er så meget enklere at slibe og oliere i normal højde).

Men så vil jeg lime dem istedet. Dem, der har sømhuller i forvejen. Hvad gør jeg for at skjule dem? Bare noget kemisk træ?

Jeg ville som som sagt lakere dem så jeg ikke behøver vedligeholde dem de næste mange år. En mat lak er tænkt så det fremstår olieret men ikke lige så modtageligt for sæben gulvet vaskes med. 
Ja, kaldes også træspartel- tricket er at finde den farve der matcher bedst.
Er skiftet til olie istedet for lak da jeg blev træt af at det blev ridset. Mine er også hvidpigmenteret for at matche gulvet. Synes olie hærder til en hårdere overflade end lak i et tyndere lag så også mindre blank, dog lidt mere tidskrævende pga hærdetiden.

/BOFH 

BOFH skrev den 26-02-2024 11:11:41

Ja, kaldes også træspartel- tricket er at finde den farve der matcher bedst.
Er skiftet til olie istedet for lak da jeg blev træt af at det blev ridset. Mine er også hvidpigmenteret for at matche gulvet. Synes olie hærder til en hårdere overflade end lak i et tyndere lag så også mindre blank, dog lidt mere tidskrævende pga hærdetiden.

/BOFH 

Hvor mange lag giver du - og hvor ofte?

2xhvid og 1xklar, derefter har jeg ikke skulle gøre noget ift vedligehold, der er trods alt begrænset slid. De bliver ikke ridset ligesom lak og skidt sidder ikke fast mod dem. Farven nedbrydes gradvis, dog lidt hurtigere i starten så bedre at lave dem lidt lysere fra starten inden opsætning. 

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også