gips på skråvægge

Hej jeg er ved at renovere min første sal.
Det er et gammelt hus fra 1890 med en hældning på spær, på ca 45 grader.
Jeg er færdig med at isolere og skal nu til at lave forskallning til gips.
Jeg har tidligere sammen med en tømrer lavet lofter hvor vi lavede forskalning med 600mm. inbyrdes afstand. Det passede fint til en 1200mm. bred gipsplade. Forskallning ved begge kanter og på midten.
Nu har jeg lige kigget på danogips hjemmeside. De anbefaler at forskallningen sidder tættere og at man kun kan have en indbyrdes afstand på 600mm. hvis man ligger 2 gange 13mm. gips oven på hinanden.
Er der nogen her der har en mening om dette.
Jeg vil jo gerne lave så lidt forskalling, som muligt = mindst muligt arbejde.
Vil i anbefale et eller to lag gips. Producenten anbefaler selvfølgelig to lag.
Jeg ser frem til at få gode råd. biggrin

Mbj.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja - jeg rådførte mig med to tømrere (og så vidt jeg husker også danogips' rådgivere), da jeg for ca. 10 år siden monterede mit første gipsloft. Resultatet sidder hamrende flot endnu - også selvom lægteafstanden er 60 og jeg brugte et lag gips. I dag holder jeg mig til en lægteafstand på 40 ved lofter.

Jeg kan egentlig ikke forstå argumentet om, at to lag gips skulle give større stivhed, således man kan nøjes med 60 cm afstand.

Mht. dine skråvægge - der ville jeg nøjes med 60 cm (men jeg kommer ikke og laver det om om 20 år, hvis det er gået galt........)

Held og lykke med det.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også