Loftsemhætte indbygget i etageadskillelsen - gangbart?

Nye tider, nyt (renoveret) køkken. 2-plans villa fra 1990.

Vi vil gerne af med en frithængende Thermex emhætte i rustfrit stål som i dag suges af en velfungerende ekstern motor på loftet. Jeg har fået bekræftet med Thermex at motoren (CKB 1200) kan bruges med deres Newcastle Medio (med ekstern motor), som er en loftshætte der kan installeres plant med loftet.

Men:
1. Er der plads nok? Etageadskillelsen er ca 25 cm høj (fra underside af loftsbrædder til top af gulvbrædder er der 29 cm - men der går mindst 4 cm til gulvplader og gulv). Indbygningshøjden er 23 cm på emhætten. Det virker lidt risky? ​Det går vel ikke at komme op i gulvstrøerne?
1.b. Vil der være større mulighed for succes med en Eico Distante 90 W SM - som har en indbygningshøjde på kun 15 cm?
2. Bjælkelaget .. Hvis nu der ligger en bjælke i etageadskillelsen lige der hvor emhætten skal bygges op, så hedder den vel udveksling? Det ville være helt enkelt at lave på et loft, men hvordan gør man i etageadskillelsen? Skal man så nedtage en masse af loftet så man kan komme til? .. Det griber om sig så.

Alle inputs/erfaringer modtages med glæde.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Emhættens mål er 900 x 500 x 220 
Det eneste du rigtig skal bekymre dig om er om der en bjælke. Men det er nu nok, da emhætten er 900 mm bred. Så du skal regne med at der skal laves en udveksling, men det kan du nu godt lave op igennem et hul på 900 x 500 Det største problem er at få bjælken skåret over et lille stykke inde over loftet, at du sikkert skal have aftræks rør igennem udvekslings bjælke, og at denne sikkert bliver ca. 200 cm lang. Så den skal skrå op igennem hullet og drejes på plads deroppe. 
Det med gulvstrøer oven på kan du nemt rette til. Det er jo bare at fjerne den der er i vejen og lægge 1 eller 2 nye op uden for emhættens bredde. Eventuelt hen over udvekslings bjælke. Det kan også let gøres igennem hullet. 
Når jeg ser at Thermex kun er 220 mm høj ifølge specifikationer så er der vel ikke nogen tvivl der.
Det jeg ville være mere i tvivl om var det dyk den vil give på bankkonto, med den pris   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak Erik. Jeg er gået videre med det. Emhætten i indkøbt. Jeg får en tømrer på besøg snart som skal lave udvekslingen nedefra. Han mener det er muligt, omend tricky at få fæstnet udveksling godt bjælkerne ved siden af.

Wish me luck. Jeg vender tilbage med billeder og opdatering.
Naturligvis kan man være bekymret på forhånd. Men med et hul på 900 x 500 mm så er både plads til hans hoved, arm og skruemaskine. 
MEN husk at lægge en tyk plade eller andet hen over komfur. Han vil stå og steppe meget rundt og det kan glaspladen ikke holde til. 
Og JA jeg taler af erfaring  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis