Indstilling af fjernvarme

Hej. Nogen der kender det her anlæg?
Lige nu er fremløb 58.68 og tilbageløb 29.10

Jeg har drejet på den blå for at komme af med "susen". Radiatorerne er lune og temp i huset er ca 20. Udendørs ca 7 grader.

Er der andet jeg skal dreje på?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er du vil? Du kan jo skrue som det passer dig, men jeg tænker at du har et formål?
Vil du hæve fremløb?

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 22-02-2024 22:49:26

Hvad er du vil? Du kan jo skrue som det passer dig, men jeg tænker at du har et formål?
Vil du hæve fremløb?

Formålet er at spare penge. Lige nu er fremløbet lige i overkanten af 60 grader, og tilbageløb ca 29 grader. Jeg går ud fra, den blå justerer fremløb, og jeg skruede ned for den for at komme af med "susen", da jeg havde en ide om, at det betød spild (?), og at jeg så reducerer flow/volumen. Men det er måske ikke korrekt?

Hvad gør den sorte bryder, der nu står på 2?
Og hvad med den lille sorte bryder, der står ovenpå kobbercoilen?

 

Den blå regulerer fremløbstemperaturen på radiator/gulvvarme.
Den sorte nedenunder er til brugsvand.
Er der ikke en pumpe bagved Kamstrup panelet? (Det er der på min)
Den bruges til at regulere hastighed/flow
Mener ikke at min har kobber coil/sort dims men kigger når jeg vender hjem
58 grader er relativ lav fremløbstemperatur. Det tyder på at du har et lille forbrug. De 29 grader kan du nok ikke få lavere ved justering. Der skal du have større radiatorer eller tilsvarende.

Hvis du afregner udelukkende på energiforbrug, og ikke får straf for ringe afkøling, kan du kun spare penge ved at sænke temperaturen inde og/eller mindske forbruget af varmt vand.

Susen kan have flere årsager. En termostat kan suse, når den er lige ved at lukke helt, hvis differenstrykket over den er stort. Den type susen kan fjernes for et kort øjeblik ved at skrue lidt op eller ned. Det kan altså ikke bruges som en indikation for om anlægget kører økonomisk.

Ratz skrev den 23-02-2024 09:13:51

Den blå regulerer fremløbstemperaturen på radiator/gulvvarme.
Den sorte nedenunder er til brugsvand.
Er der ikke en pumpe bagved Kamstrup panelet? (Det er der på min)
Den bruges til at regulere hastighed/flow
Mener ikke at min har kobber coil/sort dims men kigger når jeg vender hjem

 

Hvis det er pumpen jeg har taget billede af her nu, så står den på 9W og autoadapt. Det er måske ikke noget jeg skal pille ved?

 

 Dit fremløb på 58 grader kan du ikke ændre på. Det er det fjernvarmeværket kan levere på din adresse. Den er afhængig af afstand fra dig og til værket. Der sker jo et tab ude i jorden hele vejen. Retur på 29 kan man nok heller ikke gøre bedre. Den lille sorte over kobber coil. regulerer differens tryk i dit anlæg, dermed hvor hurtig det kan suse igennem. 
Når du har pumpe så er det sikkert indirekte anlæg ( hvis ikke pumpen hører til et gulvvarmeanlæg ) 
MEN du er helt sikkert afregnet efter den energi du bruger. Altså en beregning hvor antal m3 indgår OG temperatur forskellen. Når du er så lav på retur så vil jeg ikke tro at du straffes for lav effektivitet. 
Så det eneste du kan gøre på kort sigt at spare er at skrue ned på radiatorer måske mest i rum du ikke bruger, og så gå i korte  bade og knap så ofte.
På lidt længere sigt er det naturligvis isolering, nye vinduer mm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis