Afmontering af radiator (vand af anlæg)

Hej

Jeg skal have afmonteret en radiator midlertidig i forbindelse med renovering af et kælderrum, og har været ved at orientere mig omkring tømning og genfyldning af fjernvarmeanlægget mens radiatoren afmonteres. Jeg har vedhæftet et billede af installationen og så vidt jeg kan læse mig til, skal jeg lukke for fremløb og returløbshovedhanerne og derefter lukke vandet ud ved ballofixhanen?
Min tvivl går mest på genfyldning af anlægget. Skal jeg blot åbne hovedhanerne igen, når radiatoren er proppet og ballofixhanen lukket? Jeg kan læse, at man skal ramme et tryk i anlægget på ca 1,5 bar, men jeg kan ikke se noget manometer på mit anlæg🤔.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er bestemt ikke ekspert, men da jeg for nylig tømte systemet i forbindelse med udskiftning af en termostatventil, lukkede jeg bare vandet ud på aftapningshanen. Jeg rørte ikke ved nogen fremløbs- eller returløbshaner. Det gik helt fint.

Når man tapper vandet af systemet, skal man fjerne luftskruen på de(n) øverste radiatorer i huset. Ellers er vandet evigheder om at løbe ud af systemet. Det hedder vist "sugerørseffekten": Vand kan ikke løbe ud af et sugerør, hvis der er lukket opadtil. Og så skal man endelig huske at skrue den i, når man fylder systemet igen :D
Du har tilsyneladende et fjernvarmesystem med varmeveksler, ellers havde du tømt fjernvarmesystemet (nogle tusinde m3 vand). Det hører med til din forklaring.

fase

BoRoK,  først skal du finde ud af, om du har direkte eller indirekte fjernvarme. Når du skriver at du ikke har et manometer til måling af tryk, tyder på at du har direkte fjernvarme. Hvis du lukker for hovedhanerne, er du sikker på at der ikke sker de store ulykker. Hvad er der indenfor det røde svøb? Prøv at tage det af og vis et billede af det.

fase
Jeg må tilstå, at jeg er ret grøn i det med fjernvarmeinstallation, så bær over med mig😅.
Men ja, det er med varmeveksler. Jeg tror ikke, der er noget bag det røde svøb. Der står på bagsiden, at den kunne må brydes efter aftale. Forsiden har jeg vedhæftet billede af.
Hvordan finder jeg ud af, om det er direkte eller indirekte fjernvarme?
Du har direkte fjernvarme. Varmeveksleren er til at opvarme brugsvand. Vi kan også se trykdifferensregulatoren på rørene.
Et indirekte anlæg har ud over manometer også en trykelspantionsbeholder.

Søren O
Annonce
Der er sikkert en varmeveksler om ikke andet så til det varme vand. Hvis du vil være sikker, så lukker du på de to ventiler, du har markeret med rødt. Derefter kan du lukke vand ud af systemet og demontere radiatoren og afproppe rørene. Hvis du har indirekte fjernvarme, har du to vekslere.
Med det røde svøb mente jeg det svøb med teksten Termiks 20.

fase
Man vil normalt blot lukke for de to hovedhaner. Afmontere radiatoren og proppe af. Når radiatoren monteres igen, skal den udluftes.
Så bør det lige nævnes, at der skal autorisation til at lave den type arbejde på et fjernvarme anlæg.
Super, så blev jeg lidt klogere. Jeg holder snitterne fra anlægget og ringer til den lokale vvs’er.
Tak for alle svarene👍😊
S. Fabrin skrev den 21-02-2024 15:17:13

Der er sikkert en varmeveksler om ikke andet så til det varme vand. Hvis du vil være sikker, så lukker du på de to ventiler, du har markeret med rødt. Derefter kan du lukke vand ud af systemet og demontere radiatoren og afproppe rørene. Hvis du har indirekte fjernvarme, har du to vekslere.
Med det røde svøb mente jeg det svøb med teksten Termiks 20.

Ahh, okay😅. Jeg kunne ikke få pladen af varmeveksleren, så må være svar skyldig

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis