Hvordan lige med en gammel kalkmur?

Hej og tak for medlemskabet hvilket jeg glæder mig rigtig meget til.
Jeg vil starte med at lave nedenstående indlæg:
Jeg har en driftbygning (fra ca. 1940) og hvor der med tidens løb er blevet kalket ovenpå hinanden. Efterhånden fremkommer der flager der bare løsner sig hvilket ikke ser specielt godt ud. På et senere tidspunkt er det planen, at få hus og bygning sandblæst og vandskuret, men indtil videre nøjes vi bare med at vedligeholde så godt som muligt. Planen er ikke længere at kalke driftbygningens udvendige mure men male dem med cementmaling (ligesom vi tidligere har gjort (og fortsat vil gøre) med boligens ydervægge). Jeg forestiller mig, at det smarteste vil være at benytte min højtryksrenser og simpelthen skylle kalken af helt ind til den rå mur (er lykkes på et prøveområde). Mit spørgsmål er egentlig bare:
a) om der kan bruges andre remedier i stedet for en højtryksrenser da det sviner temmelig meget og jeg kan være i tvivl om hvor smart det er at benytte vand? (alle revner på muren er godt nok blevet lukket med cement o.l)
b) skal der grundes inden der påføres cementmaling?
c) Ved ikke om en facadepudser/fræser er bedre end højtryksrenseren? (tror det vil gå noget hurtigere med højtryksrenseren?)
På forhånd tak for input:)

Mvh Jcr1818
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En højtryksrenser er nok den mest skånsomme og hurtigste metode men du får ikke alt kalken af på den måde. Jeg har dog rimeligt gode erfaringer med Cempexo oven på kalk så det går sikkert fint som en midlertidig løsning
Jeg ville nok lige afsyre væggen efter højtryksrens, før der males med cementmaling. Blot for at vaske den frie kalk væk.

Elektronikteknikeren
perhans skrev den 21-02-2024 08:43:17

En højtryksrenser er nok den mest skånsomme og hurtigste metode men du får ikke alt kalken af på den måde. Jeg har dog rimeligt gode erfaringer med Cempexo oven på kalk så det går sikkert fint som en midlertidig løsning

Så lykkedes det omsider at blive færdig med den "grove" del. Højtryksrenseren gjorde et ok arbejde. Det resterende kalk sidder så godt fast, at end ikke en omgang højtryksspuling kan fjerne det, så tænker ikke det giver problemer.

Mvh Jcr1818
Gregeren skrev den 21-02-2024 10:44:45

Jeg ville nok lige afsyre væggen efter højtryksrens, før der males med cementmaling. Blot for at vaske den frie kalk væk.

Når du skriver "afsyre" hvad tænker du på for et middel der kan bruges? Vi har tænk os at sprøjte algerens på, lade det sidde i 4-5 dage og derefter maling med cementmaling.

Mvh Jcr1818
Jeg har brugt eddikesyre ca 1:3 og vasket efter med rent vand.
Dog synes jeg, at selv fastsiddende kalk giver problemer med vedhæftningen af cementmaling efterfølgende.

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Snake skrev den 06-06-2024 09:46:15

Jeg har brugt eddikesyre ca 1:3 og vasket efter med rent vand.
Dog synes jeg, at selv fastsiddende kalk giver problemer med vedhæftningen af cementmaling efterfølgende.

Tak for input.

Mvh Jcr1818
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også