Gulvvarme på 1.sals trægulv

Har et virkeligt hærget trægulv 32 mm tykt, på 1.sal.
Det ligger på etagebjælker 4x8", med ca 1800mm imellem.
Mellem dem ligger 4x4", og der er isoleret med 100mm i etagedækket.
Påtænker at lægge 16mm gulvvarmeslanger ud, oven på de gamle gulvbrædder, mellem 22mm strøer( med ca 400 mm c-c) og et nyt gulv af 22 mm Douglas oven på dette. 
Er lidt fristet til at spare varmefordelingsplader...
Ville lægge et lag pap ud på det gamle gulv, bruge elektrikerrør-clips til at fæstne slanger, pap over, og nyt gulv. 
Ville være meget glad for kommentarer & ideer.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det gamle gulv lige? Når du har 1800mm mellem bjælkerne lyder det som et gammelt hus og så er gulvet ikke lige. Det giver ikke mening at lægge et nyt gulv på et skævt underlag.
Er det gamle gulv stabilt? Med 1800mm mellem bjælkerne og en 4x4" ind imellem ville jeg være lidt bekymret for stabiliteten men du får selvfølgeligt lidt øget stabilitet med brædderne mellem slangerne og douglas gulvet.
Hvis du ikke bruger varmefordelingsslanger tror jeg du vil kunne mærke forskel i temperatur på gulvet. Jeg har brugt varmefordelingsplader men ikke helt ude ved endevæggen og det kan jeg mærke på mit gulv.

Hvis du flår det gamle gulv af, så kan du rette bjælkerne op og lægge to stykker tømmer ind med en lidt mere fornuftig dimension og også få lidt mere isolering ned, hvilket hjælper på både varme og lyd. Med den formindskede CC afstand kan du nu bruge alm. sporplader til varmeslangerne. Og ja, det bliver til et lidt mere omfattende projekt, men tror du vil bliver glad for den beslutning i det lange løb.
Uden varmefordelings plader vil du nok kun få 10-20 % varme ud af de slanger. Der er simpelt hen ikke overflade areal til at overføre varmen. Samtidig lægger du slanger med 40 cm afstand hvor man oftest bruger 25 - 30 cm Så det passer til bredde på varmefordelingsplader
Så du vil få nogle enkelte striber med lun gulv og resten vil være kold. 
Så det eneste du opnår er at du ved hvor katten er, den vil lægge sig på den lune stribe.
Og hvorfor kan det ikke lade sig gøre. Ved betongulve kan det lade sig gøre fordi beton har en meget bedre evne til at lede varme. Derfor kan et beton gulv føre varmen væk fra rørene og det bliver nogenlunde lige varmt på overfladen selv om rørene har en afstand på 30 cm. 
Spånplader eller douglas samt luft  leder varmen varmen ret dårlig, slanger ligger 6 mm væk fra gulvpladen. 
Så du laver alt mulig "sabotage" for at undgå at få et ok gulvvarme system. Så når nu jeg tænker det igennem så vil jeg nok rette det til anslået under 10 % virkning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis