Er væggen bærende eller ej?

Hej med jer. 
Vi er ved at købe en lejlighed på 3. sal i Aarhus. Vi vil gerne flytte en væg, så vi kan etablere et større badeværelse i lejligheden og udnytte et skørt "hulrum" der er nu. Vi er dog i tvivl om, hvorvidt væggen vi vil flytte, er bærende. Vi ender nok med at få en ingeniør beregning, men jeg tænkte, at jeg vil forsøge mig herinde inden. 

Jeg har vedlagt plantegning og oprindelige tegninger af bygningen. Vi ved, at ​væggen er muret. 

Vi vil altså blot "flytte" væggen, så den skal ikke fjernes helt - kun midlertidigt, for at opsætte en ny. Kræver det en bjælke? Jeg har markeret lejlighedens omrids på sidste billede med rød, væggen det drejer sig om med blå og hvor vi tænker, den nye væg skal gå med grønne linjer. 

På forhånd tak for inputs! 

Mange hilsner
Pernille
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo lige starte med at fortælle hvad væggen, og de øvrige omkring, er lavet af.

Hvis det er puds på brædder, er den jo næppe bærende, og kan tages ned uden beregninger.

Elektronikteknikeren
Væggen er muret - det samme gælder de omkringliggende. 
Muret op i mursten? Hvor tykke er de når i måler dem i døråbninger, og trækker indfatning fra?

Hvis i har identificeret at det er mursten, og ikke bare muret op i koks, så skal der lægges stål ind til at bære vægten af tilsvarende mur på etagen over.

Hvis der kun er tagrum over, kan l være heldige.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis