Skifte kugleleje i ventilation genvex

Hej.

Mit gamle genvex fra 1986 larmer fra den ene motor. Jeg har fået pillet den ud og skilt ad. Nu skal jeg bare ha skiftet lejet. Hvilket leje er bedst til dette? Det er vidst en 22mm. 

 Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og nu jeg har fået låseringen af. Hvordan får jeg så skilt det ad? 

 Vh.

Når der er låsering, så må det være for at holde aksel på plads. Så jeg er ret sikker på at den skal presses igennem, og ud af motor. Aksel sidder nok fast på ventilatorvinge, så du kan ikke bare lægge det hele på bordet og så tæske løs. 
Der er helt sikkert 2 lejer, og de skal skiftes begge 2 Når du har det ude kan du se data på siden af leje. Eller må du måle udvendig, indvendig og tykkelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lykkedes at få lejet ud. Nu skal jeg bare ha købt det rigtige? Og skal det bare trykkes i med hånden eller værktøj? 

 Vh.

Ah der sidder en mere :) 

 Vh.

Det skal sikkert have lidt hjælp med en hammer. Men når leje skal ind i "huset" så skal du bruge et rør ( eller det gamle leje) så du kun slår på  yder ringen. Når aksel skal i kan du jo have den i fryser nogle timer før. Så vil jeg tro den smutter lige så let på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg tror du skal have lejet skubbet / banket ud fra den anden side.

Måske kan denne video give inspiration. Det er en anden type.
https://www.youtube.com/watch?v=dxtEZoox_6U


Det ser ud til at EBM G4E160-AB01-01 stadig produceres
https://img.ebmpapst.com/products/manuals/G4E160AB0101-BA-ENU.pdf
Ja den sidder godt nok fast dernede i. Jeg skal måske have en aftrækker på. 

 Vh.

Den sidste skal mærke en aftrækker. Aksel enden er en del af vingen så der er kun en vej her og det er opad på billedet.
Bagefter kan du forsigtig varme lejet op, og den vil smutte på plads uden problemer. Professionelle varme op med en induktion. Altså så der går strøm rundt i leje ringen. Jeg har ikke prøvet men vil tro at det kan lade sig gøre på induktions komfur. 
Så må både det leje og vinge med i fryser før det sættes sammen med resten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Put den del leje skal i ovnen til måske 80grader (hvis det kan holde til det) så tænker jeg den smutter på - det samme kan gøres med lejet, når den skal på aksel, må ikke opvarmes til mere end 110grader, men 80 burde være rigeligt til de små lejer. Pas på med og slå for meget på dem - der skal overraskende lidt til og lave en skade på et leje :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis