Hej alle,
I forbindelse med renovering af vores hus er jeg påbegyndt arbejdet med at sætte nye plader op på en bærende væg. Jeg har fjernet de gamle gips- og masonitplader fra væggen. Og lidt vævfilt.
Vi har ikke ændret ved væggens struktur eller har tanker om at fjerne/modificere væggen. Vi har kun fjernet gips- og masonitplader så vi se "skelettet".
Men i et dørhul møder vi synet af en revnet giplader i det vægstykke som er over dørhullet. Se billede 1.
Vores stue er noget tidligere ejer har fået lavet, da den oprindelig var en overdækket terrasse. Men fik lavet en tilbygning i form af en beboelig stue. I den forbindelse har man (højst sandsynligt) udvidet det oprindelige dørhul (som var en enkelt eller 1½ dørsåbning) til en døråbning på lidt over 2 meter.
Her har man skåret en skillerums lægte over. Det overlinggende stykke er så "sunket" 4 mm i midten. Se billede 2 for mere.
Men kan den overdel virkelige være bærende? For den hviler på noget der mest af alt minder om skillerumslægter. Se billede 3.
Den bærende del er ved siden af hullet, se billede 4 og billede 5 (og delvis billede 3).
I øvrigt er den bjælke som ligger lige over vægdelen upåvirket og i vatter. På den bjælke hvilet 2 spær som hjælper med at holde taget.
Så det virker som om at det kun er vægdelen som har sluppet, da man fjernede lægten.
Den tidligere ejer har fået det udført af et firma i 1988, så det er udført af professionelle.
Vi har valmtag og jeg tror vi har gitterspær på loftet.
Skal vi være nervøse eller kan jeg erstatte væggen over hullet med noget nyt?
Det virker ulogisk hvis det skulle være bærende, grundet det hele er skillerumslægter.
Jeg synes at kunne læse ud fra tegningerne at der er bærende konstruktioner på hver side af dørhullet.
Håber det giver mening, på forhånd tak.