Bærende væg e/bærende element

Hej alle,
I forbindelse med renovering af vores hus er jeg påbegyndt arbejdet med at sætte nye plader op på en bærende væg. Jeg har fjernet de gamle gips- og masonitplader fra væggen. Og lidt vævfilt.

Vi har ikke ændret ved væggens struktur eller har tanker om at fjerne/modificere væggen. Vi har kun fjernet gips- og masonitplader så vi se "skelettet".

Men i et dørhul møder vi synet af en revnet giplader i det vægstykke som er over dørhullet. Se billede 1.

Vores stue er noget tidligere ejer har fået lavet, da den oprindelig var en overdækket terrasse. Men fik lavet en tilbygning i form af en beboelig stue. I den forbindelse har man (højst sandsynligt) udvidet det oprindelige dørhul (som var en enkelt eller 1½ dørsåbning) til en døråbning på lidt over 2 meter.

Her har man skåret en skillerums lægte over. Det overlinggende stykke er så "sunket" 4 mm i midten. Se billede 2 for mere.

Men kan den overdel virkelige være bærende? For den hviler på noget der mest af alt minder om skillerumslægter. Se billede 3.

Den bærende del er ved siden af hullet, se billede 4 og billede 5 (og delvis billede 3).

I øvrigt er den bjælke som ligger lige over vægdelen upåvirket og i vatter. På den bjælke hvilet 2 spær som hjælper med at holde taget. 

Så det virker som om at det kun er vægdelen som har sluppet, da man fjernede lægten.

Den tidligere ejer har fået det udført af et firma i 1988, så det er udført af professionelle.

Vi har valmtag og jeg tror vi har gitterspær på loftet.

Skal vi være nervøse eller kan jeg erstatte væggen over hullet med noget nyt?

Det virker ulogisk hvis det ​skulle være bærende, grundet det hele er skillerumslægter.

Jeg synes at kunne læse ud fra tegningerne at der er bærende konstruktioner på hver side af dørhullet.

Håber det giver mening, ​på forhånd tak.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øv, titlerne på billederne ser ud til at være forsvundet. Billederne kommer i rækkefølge fra nederste billede (billede 1 og op af).
Den "overlægger" af krydsfiner er nok bærende, indtil stolpen under blev skåret væk.

Der giver også mening da det er i samme plan som overlæggeren i forlængelse af, hvor der er indlagt limtræ. Det skulle man have gjort her også,  i forbindelse med at stolpen blev kappet.

Elektronikteknikeren
Konstruktionstømmer med en bredde på bare 95mm på den tykkeste led bruges ofte bærende, og kan bære utrolig meget i lodret last.

Hvad er målet på den der er kappet over?
Det du viser ligner ikke skillerumslægter, men konstruktionstræ/spærtræ.

Skillerumslægter er ofte ikke mere end 58mm brede, på den tykkeste led.

For at sige noget entydigt skal man vide hvordan spærrende over hviler af, så der er (plan)tegninger på huset gode.

Elektronikteknikeren
Der gode er at i kan fikse det relativt billigt, da sådan et limtræ kan bestilles på nettet eller i tømmerhandlen for et par tusinde kr.

Elektronikteknikeren
Den lægte der er afskåret består faktisk af 3 lægter. Som ikke har været limet sammen eller noget, men blot monteret.

Den i midten måler 120 x 35 mm
De to i siderne måler 95 x 35 mm

Men skal vi aktivere vores ejerskifte?

Synes det virker vildt hvis et tømrerfirma har fjernet en bærende del af væggen.

Har kigget i tegninger, men det er jo russisk for en ikke-tømrer. 
Annonce
Kan det tænkes at "overlæggeren" har beskyttet døren som var en terassedør med glas i?
Gregeren skrev den 19-02-2024 16:47:18

Der gode er at i kan fikse det relativt billigt, da sådan et limtræ kan bestilles på nettet eller i tømmerhandlen for et par tusinde kr.

Måske et dumt spørgsmål. Bestilles limtræsbjælker præcis til mål, eller bestiller man en bestemt dybde/højde som man kan tilpasse i længden?

Der findes standard mål hos trælasten, som i skære til i længden. I køber så en bjælke der er tættest på i længden, og skærer til, hvis nødvendigt.

Tag højde og tykkelse på den nuværende bjælke ved siden af.

Elektronikteknikeren
Jeg har været ude at købe en limtræsbjælke og leje soldater.

Men efter jeg er kommet videre med arbejdet kan jeg se at en stor del af væggen er placeret ovenpå gulvtæppe. Så det er en ny væg.

Man har altså modificeret den bærende væg og flyttet den bærende del til den anden ende af væggen.

De brune bærende elementer på billedet er fra 86 og altså nyere. Det har de placeret ovenpå det gulv som huset er født med. Altså på et "flydende betondæk.

Jeg troede det var på en sokkel. Vi er jo i gang med at bryde gulv op for at etablere gulvvarme. Men vi kan vel dårligt bryde gulvet op omkring de bærende elementer uden at ødelægge de det bærende fundament?

Jeg har vedhæftet to tegninger. 1 som huset er født med gul markering for at illustrere at hele gulvet i den gule markering er støbt i ét.

Det andet er som det ser ud nu efter tilbygningen i 1986.

Den røde streg på billedet er den bærende del af væggen.
Der er muligvis en sokkel under væggen, hvor den er bærende. Det finder i ud af ved at bryde gulv op ved siden af og kigge ind.

Hvis der ikke er sokkel, kan der underststøbes en, før alt gulvet fjernes.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også