Gulvvarme og fliser på bjælkelag

Hejsa.
hvad vil være bedre til gulvvarme på bjælkelag ? - XPS-plade eller spånplade?
hvilken plade isolerer bedre fra bunden ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Xps plader kan ikke holde imellem bjælker, de skal ligge på fast underlag. Dem jeg lige ser er 25 mm tykke og beregnet til 16 mm rør, belagt med aluminium som også har en lille tykkelse. Så der er imellem 8-9 mm isolering nedad hvor rørene ligger og så de næsten 25 hvor der ikke er rør. Der skal så spånplade under. 
Nu fortæller du ikke hvilken slags spånplade gulv du tænker på. DHL termogulv er også til 16 mm rør og kan bære over bjælker med 60 cm afstand. 
Jeg kan ikke sige hvilken der isolerer bedst da det ikke oplyses. Men det er nok XPS pladerne.
Men der er ingen af de 2 muligheder som kan stå alene, det er kun en lille brøkdel af den isolering som der bør være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg vil bruge 20 mm rør. de vil ligge på bjælkeren, ikke imellem. bjælkerne er formentlig hver 80-90 cm, men det vil først blive tydeligt efter gulvet er afmonteret.
Gulvvarme slanger ligges med maks. 30 mm afstand ellers får du hverken jævn varme eller varme nok til at det alene kan opvarme rummet. 
Der er ikke så vigtig om varme slanger ligger over bjælker eller også imellem. Det der er vigtig er at pladerne kan holde til møbler og den " trafik" der er på gulvet. Det skulle jo gerne også holde til at man danser "moderne" deroppe.  

ev elmand skrev den 25-02-2024 22:30:04

Gulvvarme slanger ligges med maks. 30 mm afstand ellers ...
30 mm ???

Åh ja undskyld der skulle stå 30 cm Varmefordelings plader til 20 mm slanger er 28 cm brede

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis