Søger råd til dræn

Vi har store problemer med vand i baghaven omkring et skur. 
Så meget at det står som små springvand op ad jorden.

Vandet kommer uden tvivl fra et dårligt drænet højere område (se tegning)
Landmanden der ejer området har afhjulpet problemet delvist med en midlertidigt rende på dette område, men vi vil gerne selv sikre os yderligere med eget dræn.

Jeg tænker at det må kunne løses med et langt dræn, men jeg vil i samme rende også gerne kunne aflede regnvand fra en planlagt garage og et overfladedræn der skal opsamle vand der løber ned ad vores indkørsel.

Hvordan gribes det bedst an? 
Jeg tænker at lave en drænrende bestående af fiberdug, drænsten og drænrør.
Og så et separat afløbsrør i samme rende som kan aflede vandet fra taget og overfladedræn.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser rigtig ud undtagen det med fiberdug. Og så ville jeg nok lade alt vandet løbe i drænrøret, bare den er stor nok. 
Du skal bare have en grøft, groft grus i bunden og så ellers jord på. Hvor dybt det kan ligge afhænger jo af vandstand i grøften sådan lidt i gennemsnit. 
Man kan købe drænrør som er pakket ind i dug. Her eksempel på priser og lidt vejledning omkring dræn. LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige vær obs på hvilken jord du har, er det meget sand holdigt vil jeg ikke gå med perforeret dræn, i form af dræn der er pakket ind i fiberdug da dugen bliver lukket helt til med sandet.
Hvis vandet står op af jorden på din grund så tænker jeg nuværende dræn kan være stoppet eller ødelagt på din grund omkring hvor det står op af jorden. Der skal du lige sikre dig hvem der har vedligeholdelses pligten. For afdræner samme dræn en Mark så kan du have vedligeholdelses pligten på din grund. Og du kan derfor gøres ansvarlig for drænet ikke kan tage noget fra pågældende Mark, men kommer selvfølgelig helt an på hvilken aftale der er lavet da drænet er lagt. 😀 bare du lige er obs på det.

Hvis postnummeret til Assens passer så har vi i Aarup en kloakmester ansat der hvor jeg arbejder, som sikkert ville kunne hjælpe dig hvis det bliver aktuelt. 
Tak for jeres svar, det giver stof til eftertanke.  

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis