Er det råd i spærfod?

Hej alle Lds'er.

Jeg er igang med en omfattende renovering af nyt (gammelt) hus. Det er med massiv mur og hanebånd med eternittag, bygget i 1904.

Jeg har revet lofter ned, (gips på pudset loft med siv og tråd på beklædnings bræder) og opdager på den ene spærfod, den mod gavl, et område som er underligt tørt, sprødt og smuldre, det er et lille område på ca 20x15cm og det passer lige med hvor der har været sømmet et brædt op. Er det noget jeg skal være bekymret for eller skal have udbedret?
Resten af spæret virker og ser sundt ud.

Dbh den effektive 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fjerne det tør rådne træ, og ligge en "lus" ind, er skaden helt gennemgående, så lav en skarring med et nyt stykke tømmer.

Vi prøver igen, i morgen --
Er der chance for at det er noget der spreder sig?

Dbh den effektive 
2g skrev den 18-02-2024 07:54:23

Er der chance for at det er noget der spreder sig?

Ja desværre, du kan læse mere her. LINK

Hvis du har en forsikring mod råd og svamp, burde den dække.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville udskifte den i videst mulige omfang inden det bliver lukket til igen. Når den ligger med kontakt mod ydermuren i gavlen er det nærliggende at tro det er opstået pga utæthed/opfugtning af murværket.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så step 1 er at hører forsikring om de dækker og så tage den derfra?
Hvis de ikke gør så få lavet en laboratorie test af træet og afgjort hvor meget der bør udbedres, som højst sandsynligt er at fjerne det skadet område, luse det ud og laske bjælken 1-2 meter med masser af lim og en røvfuld skruer i zigzag hele vejen?

Dbh den effektive 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også