Tilføjelse af krydsningsafbryder

Hej alle

Jeg har en eksisterende korrespondance mellem 3 lamper som er serieforbundet.
Jeg vil høre om det er muligt at opsætte en krydsningsafbryder hvor afbryderen forbindes fra et af lampeudtagene (alt er lukket af bortset fra et lampeudtag)?

Tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om der kan laves en krydsning på din korrespondance afhænger helt af ledningsføringen. Så billeder af bagsiden af afbryderne og lampestedet vil hjælpe. 

fase
Du kan bruge nedenstående diagram. Det der vist som P på diagrammet svarer til pil ind på din afbryder.
Det er så vidt jeg kan se den grå leder i lampeudtaget.

fase
Det er faktisk ikke så nemt. Lednings farver antyder at det er kabler der er brugt i installationen. 
Nu er der fase ( den brune ) i begge korrespondance afbrydere. Som det fremgår af Diagram så skal der være fase ved krydsning afbryder og IKKE ved den ene korrespondance. Det kunne så være let at undlade at montere den, men så har du ikke ledninger nok i kabel hvis der samtidig er en stikkontakt som vist på første billede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skal måske lige have det ind med ske, er ikke så god til at læse el diagrammer.
Jeg er i tvivl om hvilke ledninger/farver skal sættes til i lampeudtaget og også i krydsningafbryderen.
Og helt korrekt at det er grå som er leder.
Annonce
Du får lige en tegning med farve på ledningerne. Jeg ville forbinde det til en anden korrespondance nemlig den, hvor fasen er forbundet til pil ind i den ene afbryder og tændledningen til pil ind i den anden afbryder. Om det lader sig gøre afhænder af, hvordan installationen er lavet.
Det der er P på tegningen svarer til pil ind på dine afbrydere.

fase
Du oplyser ikke om der er stikkontakt under begge dine korespondance afbrydere ej heller om det er trukket i rør eller om det er indmurede kabler.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand
Beklager. Jo der er stikkontakt under begge korrespondanceafbrydere og der er tale om indmurede kabler. Så ville bare høre om det var muligt at opsætte en krydsningsafbryder uden at trække ledninger fra korrespondanceafbryderne
Det er kun muligt ved at trække kabel med flere ledere til den ene korrespondance. Er der en stikkontakt på den anden side af samme væg kan der være muligheder der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis