Installation af el-bil lader BWA 85 2300 16-02-2024 10:56 Er denne installation i min garage tilstrækkelig til at trække en lader til el-bil?Så vidt jeg kan se skulle den være ok. Endda med HPFI. Jeg har ikke nogen former for værktøj eller redskab der tilsluttes 400 v stikket. 6 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
mfrost 3258 9400 16-02-2024 11:12 Næstenlovligt, forstået på den måde at en elbillader skal have sin egen rcd (hpfi)Her er hvad der står sikkerhedsstyrelsens hjemmeside om stik/udtaget til elbilladere"Hvis der installeres en dedikeret stikkontakt til opladning af el-biler, skal stikkontakten have sin egen RCD, RCD'en skal mindst være type A med en mærkeudløsestrøm, som ikke overstiger 30 mA. RCD'en skal fungere i forhold til de reststrømme, der kan forekomme."Så der skal blot sætte en separat rcd op til den.
BWA Trådstarter 85 2300 16-02-2024 12:01 Tak. Fik lige læst op på det. Vil det bedste så ikke være en kombigruppe med RCD i stedet for den nuværende 3-fasede gruppe? (For at have plads i tavlen) Og så tage en 20A pga belastningen?Jeg gætter på at de 3 1-fasede kører på forskellige faser. Ellers kunne man sætte et smalt RCD op blot til disse 3.
mfrost 3258 9400 16-02-2024 12:38 Et 20 A kombirelæ er helt perfekt. Det bruger vi altid i firmaet hvor jeg er ansat.
GodeVen 4325 5220 19-02-2024 12:35 Lovgivning kan sommetider virke ulogisk. Bemærk sikkerhedsstyrelsens skriver dedikeret stikkontakt til opladning af el-biler.Hvis CEE-udtaget er monteret til generelt brug, må du godt bruge det til opladning af bil. Opladere med CEE stik kan være svære at finde. Typer hvor det der er muligt at få refusion af afgifter, tror jeg ikke findes med stik.Billadere kan sende DC-strøm tilbage i installationen, det kan et almindeligt HPFI-relæ ikke håndtere og det kan risikere at blive ”døv” for fejlstrømme. Så ved et almindeligt HPFI-relæet kan man risikere at det det ikke slår ud, hvis der er nogen, der får stød.Dedikerede stik til opladning af el-biler skal være tilsluttet et HPFI type B udenom det bestående HPFI-relæ. Har man en bestående installation, hvor man vil tilslutte bil-lader, bør man kontrollere at HPFI-relæet står ud, hvis man trykker på testknappen, mens der lades.https://www.elfokus.dk/blogs/bruger-du-den-rigtige-fejlstroemsafbryder/
mfrost 3258 9400 19-02-2024 20:31 Arhhh gode ven de fleste nyere billadere har i dag indbygget et dc filter så man kan nøjes med et alm type A rcd ikke nødvendigt med type B.