Jeg ville nok gøre det med noget smeltevoks. Hvis du begynder at slibe og lakere, vil det med stor sandsynlighed bare blive endnu mere synligt.
Man kan købe hårdvoks, som man så smelter ned i skaden med en speciel hårdvokssmelter.
Er man heldig får man voksen i samme nuance, men ellers kan man blande flere nuancer for at komme tættere på det rigtige resultat. Hvis sidstnævnte bliver nødvendigt, smelter man først noget af de farver man vil blande på f.eks. en stump træ. Så varmer man det op samtidigt, så man kan blande det og se farven, inden man smelter det ned i skaden.
Det tørrer meget hurtigt, og så kan man enten med en speciel skraber rive det overskydende af, eller man tager en klinge fra en hobbykniv og skærer det forsigtigt af.
Jeg har brugt det til såvel gulve som fliser.
Man kan også bruge en loddekolbe til at smelte og blande med, men der skal man være påpasselig, da den bliver for varm og kan få voksen til at blive brændt/mørk. Men hvis man finder smeltepunktet med den og så tager strømmen fra, kan man godt nå at smelte en del.
Jeg har engang købt et sæt med 6 farver og en batterismelter for ca. en hund i et supermarked, men det er jo kun en gang i mellem de har dem på tilbud.
Jeg kan se, at man bl.a. kan købe sådan noget hos Bauhaus - uden at jeg iøvrigt kender noget til kvaliteten af det.
Reparationsvoks Linket er til en hvid voks, men nedenunder kan du se, at man kan købe det i forskellige farver, samt at de også har en vokssmelter.