Standby-gennemløb på gulvvarme?!?

Et spørgsmål om fjernvarmeanlæg med gulvvarme i lejlighed (og jeg er ikke helt sikker på, at jeg kalder tingene det rigtige, så bær over med mig)

Jeg har et konstant "standby"-forbrug på måleren på 10 liter i timen, når gulvvarmen ikke er tændt. Afkølingen på dette standbyforbrug er kun omkring 12 grader, og lige nu er jeg ved at prøve at forbedre min afkøling, så det irriterer mig. Men spørgsmålet er, om det er normalt. Til tider er forbruget så højt som 21 liter i timen, men det har lagt sig tilbage på 10 liter i timen, nu hvor jeg har pillet lidt.

Og her er, hvad jeg har pillet ved og fundet ud af:
Standbyforbruget hidrører ikke fra gennemstrømningvarmeren (som jeg godt ved skal have et lille standbyforbrug) Flowet stopper kun helt, når jeg lukker for varmt vand til gulvvarme-shunten (på hanen markeret med en gul ring). Det stopper ikke, når jeg skruer hovedtermostaten på gulvvarmen (markeret med orange ring) helt ned.

Lukning af hanen til gennemstrømningvarmeren ændrer ikke standby-forbruget. Og hvis jeg lukker på hovedhanen, så falder det selvfølgelig til 0, så det er ikke måleren, den er gal med.

Er dette normalt? Er der noget, jeg ikke fatter?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og en tilføjelse: jeg har for nyligt haft en virkelig irriterende og vedvarende hylelyd fra hovedtermostaten, som ophørte den næste gang der var en gulvvarmekreds, der åbnede og trak varme.

Underboen har samme installation og ikke samme problem.
Et bud kunne være kontraventilen i din gulvvarmekreds. Når alle aktuatorer er lukkede (ingen kredse kalder på varme) skal fremløbet til gulvvarmekredsen også stoppe. Måske lbet der noget varmt vand direkte over i returløbet fra gulvvarmekredsen (shunten). Du må kunne mærke på rørene og det er tilfældet. Er kontraventilen i orden kan tilbageløb ikke lade sig gøre.

Søren O
larsen56: Fremløb på gulvvarme er sat til 35 grader, og den vil jeg helst ikke sænke yderligere uden god grund.

Søren O: Burde det ikke under alle omstændigheder lukke helt, hvis man skruer helt ned for hovedtermostaten?

Og hvor sidder kontraventilen?
Kontraventilen sidder i gulvvarmeshunten mellem fremløbs- og returrøret fra varmeanlægget. Kontraventilen sidder normalt indbygget, så den er ikke synlig.

Søren O
Annonce
Et fremløbs / blandetemperatur på gulvvarmen på 35 gr. er meget højt. Men du skriver også "hovedtermostaten" så jerg er lidt i tvivl om hvad du mener. 
Hovedtermostat for gulvvarme er i den gule ring på første billede, og styrer blandetemperatur. For at få bedste komfort skal denne stå så lavt som muligt, og evt. justeres lidt efter årstiden. Når den er så lav at dine rumtermostater kalder på varme det meste af tiden får du lune gulve meget af tiden. Hvis deter for varmt får du skift imellem kolde og mere varme gulve. Lavere blandetemperatur giver også bedre afkøling.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I forbindelse med, at jeg har tjekket forskellige ting, har jeg haft lukket for det varme vand til gulvvarme-shunten et par gange. Nu er problemet pludselig forsvundet. Når gulvvarmen slår fra, falder flowet til 0 l/h, som det skal. Jeg tror, der har siddet en urenhed i kontraventilen, som er blevet "blæst ud" fordi trykket har skiftet op og ned, når jeg har åbnet og lukket for det varme vand. Måske har den urenhed også været årsag til den hylelyd jeg hørte ved shunt-termostaten.

Problem solved. Indtil videre ... (?)
Det er jo super at det nu er i orden. Jeg ville alligevel skrue ned som jeg beskriver

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-02-2024 22:50:43

Det er jo super at det nu er i orden. Jeg ville alligevel skrue ned som jeg beskriver

 Hvad bør fremløbstemperaturen være?

Fremløbs temperaturen skal være så lav at dine rum termostater kalder på varme det meste af tiden, Og telestater så står åbne det meste af tiden. Hvis du så fryser, så er blandetemperatur lidt for lav. 
Man kan ikke komme med en exakt temperatur da det afhænger af dit hus og vejret uden for.
Det vil være fint at justere på i forhold til hård vinter, sommer efterår og forår. På den måde får du lune gulve hele tiden og ikke kolde vekslende med meget varme gulve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis