Kloak lugt fra rist i bryggers

Hejsa,
Håber der er nogen her ​med noget erfaring ​inden for vand og VVS. Jeg har en afløbsrist i mit bryggers, som jeg nu er kommet frem til er årsagen til en sur/dårlig lugt i rummet lige når man træder ind i det. Det lugter som gammelt, stillestående vand blandet med kloak.

Jeg er næsten lige flyttet ind i ​huset så har ikke brugt bryggerset meget endnu. Har ​kun kørt vaskemaskinen to gange og ikke andet. Jeg prøvede at lade vandet ​løbe i vasken der også er derude, men dette gjorde ikke noget og det lugter ikke nede fra vasken.

​Nede i risten kan jeg se noget gråt som er dækket med vand, men har absolut ingen forstand på VVS og rørføring. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få bevægelse nede i afløbet, skal man ​bare hælde en spand vand i eller afløbsrens? Håber nogen her kan hjælpe mig! :)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at hælde noget vand i gulvafløbet. Det er sikkert fordi der ikke er nok vand i vandlåsen, og dermed er der "hul" direkte ud til kloaknettets dufte.
Hvis gulvafløbet ikke bruges, så vil vandet i vandlåsen langsomt fordampe. Så man skal hælde lidt vand i engang imellem.
Prøv at åbne helt op for vandhanen og se om afløbet kan tage vandmængden - ellers skal det renses, evt. med en “svupper”.
Overdelen i gulvafløbet skal også rengøres. Når urenhederne bliver våde vil de også afgive dårlig lugt.

Søren O
Tak for ​jeres svar! ​Kan godt være dette er et dumt spørgsmål, men skulle der være nogen af tingene i bryggerset som skaber "flow" i dette afløb (vaskemaskine, vask, etc.) eller bliver det kun aktiveret ved at der kommer vand direkte ned i risten?
Afløb fra håndvasken går ret sikkert direkte ud i gulvafløbet - måske også vaskemaskine. Prøv at kigge når der løber vand til afløb.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis