Ælteplade til brøddej

Hej
Jeg har et bambus skærebræt, som jeg har overvejet at bruge som ælteplade til brøddej, bruge undersiden til det.  Den vejer 3,6kg, god, tung.
Men når man kigger lidt tættere på den, så er der en masse små splinter i pladen og dem vil jeg ikke have ind i dejen. 
Jeg har set ælteplader lavet af bambus. 

Jeg har også tænkt på en rustfri stænkplade som jeg ikke skal bruge over komfuret alligevel,  at lime den på et stykke træ, men den er næsten for lille. En halv Ø 60 cm cirkel, så den er kun 30 x 60cm 

Jeg har 2 stk af de silikone måtter til æltning, men når man ælter tykkere dej længe nok, så løfter man måtten op.

Jeg vil gerne bruge en stål skraber/dejskærer i processen og jeg vil ikke ridse min bordplade. 

Hvad kan man ellers bruge som ælteplade?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din lokale bager har sikkert svaret - jeg tror kun de bruger bøg og rustfri stål. 
Så din tanke med stænkpladen er sikkert ok, hvis den ikke er lakeret.
Rustfri ælteplade​​​

 

Jeg boede en tid i Sverige. I den lille lejlighed var der som en del af det oprindelige køkken en sådan ælteplade. Det var en (som jeg husker det ) ca 16mm fyrretræsplade helt ubehandlet. Forrest var der en liste under som lagde an mod køkkenbordet. På de tre andre sider var der en liste som gjorde att man kunne holde mel og dej inden for pladen. Den var nok mere end 50år gammel og smukt patineret af gammel mel og rengøring. Jeg skiftede selv vores bøgetræsbordplade ud med formica.  kan holde til det meste. så slipper jeg for æltepladen. Bøge pladen kunne osse fint holde til dejskraberen, men jeg gad ikke vedligeholde den rundt omkring vasken

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mange tak. 
Kovas, jeg har lige fået en ny laminat bordplade, så... Jeg har faktisk købt 2 bordplader, 3 meter hver, fordi jeg skal bruge et stykke på et andet skab i køkkenet. 
Ja, det er ikke nemt at vælge. Bøg eller rustfrit stål.
Stål er nemt at rengøre og lidt nemmere at opbevare, tak for det. Jeg har ikke set de små plader før. 

Jeg har bare læst en gang en diskussion om skåle til dej og rustfrie skåle er altid kolde og dejen kan godt lidt varme.
Det er åbenbart vigtigt at dejen er ca 29 grader varm. Bagere måler det med termometre hele tiden. 
Hvordan kan det være at selvom en stål og en plastik skål står ved stuetemperatur, så føles stål koldere?

Og jeg har smidt så mange formica arke ud,,,,Min tidligere chef har bestilt krydsfiner plader i store mængder og har altid fået store formica arke med. Han har spurgt firmaet hvorfor de bliver ved med at sende dem til ham,  sammen med pladerne. De havde vel regnet med at han vil selv laminere dem :-) 
Hej DLG jeg kan se at der er gået er opslag galt jeg troede at jeg havde linket til en svensk side.  https://www.hus-modern.se/baktillbehor/bakbord-bakborstar Og prøv at læse denne beskrivelse af mormors bakbord  https://nostalgiska.se/Bakbord  Angående dejtemperatur så er der mange muligheder og meninger. Jeg hæver stort set al min deg ved koldhævning over natten i køleskab.Jeg maler selv mit fuldkorns mel og for at få den fulde næring fra dette mel skal det hæve/være iblødsat min 18 timer helst mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
DLG skrev den 17-02-2024 15:26:14
Hvordan kan det være at selvom en stål og en plastik skål står ved stuetemperatur, så føles stål koldere?
Det er på grund af stålets bedre varmeledningsevne at den føles koldere.

Her​​​ en en video der forklare fænomenet. 

 


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Ildstaal - tak for linket. Så er jeg blevet lidt klogere :-)

kovas - tak for linket. Godt at se at de sælger analog udstyr i Sverige  

Ja, det tager tid at lave godt brød.  
Jeg bruger mest rug og hvedemel blanding, som jeg selv vælger og rug surdej, jeg bager uden form. 
Når min dej er kold, så tager det lang tid at efterhæve til ca. dobbelt størrelse. 
Når jeg venter så længe, f. eks 5-7 timer, så bliver det bagte brød surt som en citron. 
Det skal gå lidt hurtigere med efterhævning. Jeg eksperimenterer med det. 

Jeg har en trekantet plade, en slags "5 lags fyr krydsfiner" ca 10mm tyk, men den er ikke så lækker og ikke hel plan. Den er blevet brugt som en hylde i et hjørne før i tiden. 
Det kunne godt blive til en 500mm bred og 400mm dyb ælteplade.
Jeg har også et stykke 18mm tyk  birke xfiner plade, men er i tvivl om limen er godkendt til madlavning. 
Og så rengøring af træplader - jeg ved ikke om den skal vaskes med vand hver gang.

Hvis jeg skulle lave en sådan en ælteplade ville jeg købe et par fyr hylder i trælasten og lime sammen. Med de rigtige længder /bredder kan du både få  pladen og listerne i samme hug. Hvis din dej bliver så sur så er der nok for meget eddikesyre i surdejen i forhold til mælkesyre. Jeg lærte en nem måde at holde min surdej af " Bake with Jack på you tube. Og opbevaring af ham med the bread code. Der skal ligge en del vand over surdejen så men undgår ilt til dejen så udvikles der mælkesyre. Men bortset fra rugbrød så er mine brøddeje en hybrid med 3g bagegær og ca 100g surdej til et brød på 750g. Jeg synes der skal formeget mel i for at få det til at stå selv. Så jeg er gået over til at bruge form. En periode brugte jeg at bage på en bagestål, men jeg synes at bundskorpen bliver alt for tyk/hård ​så det droppede jeg igen. Men den er super til pizza og pitabrød.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også