Hvor mange spots?

Godaften kloge hoveder,

Jeg er ved at splitte vores entré / gang ad i vores hus fra '64, og som sædvanligt med sådan en gang i et gammelt hus, så mangler der jo noget lys. Jeg har Google lidt ift. spots, og der kommer mange forskellige anbefaling op. Faktisk cirka lige så mange forskellige anbefalinger som hjemmesider, så nu ville jeg høre her inde i stedet.

For lige kort at forklarer tegningen.. Entréen er naturligvis den del med hoveddøren, som stort set er ét stort stykke glas, så der er naturligvis godt med lys i dagtimerne, men ingenting om aftenen (døren vender ud mod indkørslen, som ligger op mod naboens hæk/ingen lysindfald fra vejen). Gangen er af naturlige årsager mørk (da der ikke er nogle vinduer. Heller ikke ovenlys). De to skabe (markeret med rød) er nogle indbyggede skabe, som fungere som klædeskab for de to børneværelser (dørene som er nogenlunde over for). Min oprindelige tanke var at sætte to spots op i gangen, som var ud for midten af de to skabe, så de også fungere som lys ind i skabet, og 2-3 spots i entréen men iflg. Google så mangler jeg cirka 8-12 spots mere. Det syntes jeg umiddelbart virker ret voldsomt...?

Vh 
Stig
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er diverse lysberegnere man kan bruge gratis, SG har een (klik på FastCalc knappen) hvis du vil have en fornemmelse for hvor mange spots du skal bruge. På 170cm X 640cm arealet vil beregneren eks. have 4 spots ved 100 lux og 8 spots ved 200 lux. ​Læg lidt ekstra til stykket foran hoveddøren, beregneren vil kun lave simple rektangler.
100 lux er kravet for gang/trappe og 200 lux kravet for kantiner - begge gælder ifm. arbejdspladser.
Kender ikke BR's krav til boliger. Jeg hælder til en 6-8 spots omkring 600 lm til hele arealet - men det er meget en smagssag. Nogen kan nøjes med en enkelt 60w pendel i en mellemstor stue, andre vil have 16 spots.
Du skal nok gå efter 100 lux, når det er entre og gang i privat hus, tror jeg det er rigeligt.

Spots og pærer er normalt opgivet i lumen. Da spots stort set kun lyser nedad og lux er lumen pr kvadratmeter, kan du regne med at du skal bruge cirka 100 lumen for hver kvadratmeter. Altså antallet af kvadratmeter ganget med 100 giver hvor mange lumen du totalt skal bruge. Når du kender lumen for de spots du vil bruge, kan du regne ud hvor mange du skal bruge for at opnå den samlede mængde lumen.

Hvis du har 230 cm til loftet, skal der nok højest være 1,3 m mellem dem og 80 cm til væggen. Det er der forskellige meninger om.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis