murværk/ fuger

Hej!
Jeg har et hus fra 1954 med håndstrøgne røde mursten og tilbageliggende fuger.
Problemet er at den hårdtbrændte skal på nogle få af stenene er væk og at den mørkegrå fuge løsnes, hvorved en lysegrå fuge kommer til syne. Denne fuge er porøs og smuldrer, og der er også gennemgående huller i fugerne.
Hvad er årsagen til disse fænomener, og hvad kan jeg gøre ved dem?
Findes der en behandling der kan fiksere/ styrke fugerne/ stenene, så jeg kan undgå en omfugning af huset eller skal jeg først som sidst lave en vandskuring eller lignende pga. nogle af murstenenes tabte skal?
Dækker en bygningsforsikring nogle af disse skader?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med tilbagetrukkede fuger døjer du ikke alene med. Det var meget populært i 70'erne, og masser af disse huse har ødelagte fuger (har selv boet i et engang..)
Skaden sker fordi vandet ikke kan løbe ordentlig af muren, og derfor bliver liggende i fugen, og med tiden ødelægger den.
De murere som jeg snakkede med, havde kun en god løsning, og det var at kradse fugen op, til der en god bund og så fuge på ny. Vil man undgå problemet igen, så skal det være til kant.
Det var en kostbar affære - jeg ved ikke om der er penge at spare ved at pudse hele facaden, uden først at lave nye fuger (det kan være det bare lukke problemet inde)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.
En bygningsforsikring dækker med stor sansynlighed ikke, hvis ikke skaden er opstået pludseligt, eller der har været murbier i murværket.
En rød gl. håndstrøget facadesten er ikke brændt/klasifiseret som idag og derfor med tiden bliver porøse og afskalder/smuldrer. Reparation heraf, kan gøres enten ved at skifte stenen, (eller svumme med felxklæber "fliseklæber", hvis du ønsker vandskuring).
Reparation af gavlen kan kun gøres ved udkradsning af 2-3 cm. og herefter efterfuges igen med en 50/50/700 blandet i forhold 1:6.

------------------
Poul Erik

PE

citat:
Oprindeligt indsendt af pev:
Hej.
En bygningsforsikring dækker med stor sansynlighed ikke, hvis ikke skaden er opstået pludseligt, eller der har været murbier i murværket.
En rød gl. håndstrøget facadesten er ikke brændt/klasifiseret som idag og derfor med tiden bliver porøse og afskalder/smuldrer. Reparation heraf, kan gøres enten ved at skifte stenen, (eller svumme med felxklæber "fliseklæber", hvis du ønsker vandskuring).
Reparation af gavlen kan kun gøres ved udkradsning af 2-3 cm. og herefter efterfuges igen med en 50/50/700 blandet i forhold 1:6.




Hej
Hvad menes med 50/50/700 blandet i forhold 1:6?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Det er mørteltypen som hedder 50/50/700 "vådmørtel" som købes ved tømmerhandler/mørtel/betonfabrik
Blandingsforholdet er 1 kg/del cement og 6 kg/del mørtel.

------------------
Poul Erik

PE

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis