Isolering af aftræk til emhætte

I forbindelse med renovering af køkken har jeg fået lavet nyt aftræk til emhætten. Aftrækket er ført igennem mur og løber indvendigt over skabene. Emhætten er monteret i et skab, hvor aftrækket starter med noget tyndt flexslange som går i et alu-rør af en slags.

Er det nødvendigt at isolere aftrækket for at undgå kondens? Det gamle aftræk var bare en flexslange, som umiddelbart ikke var isoleret og her oplevede jeg aldrig kondens, men vil gerne være på den sikre side.

Alurøret lige under køkkenloftet, så der er nok kun plads til 25 mm isolering her, og de tyndeste lamelmåtter jeg kan finde hedder 45 mm. Hvis jeg skal isolere, hvad gør jeg så? 😊

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle ikke mene isolering er nødvendigt indenfor, men - lad os antage der blæser kold luft retur fra kanal til emhætten, er der lidt risiko. Hvis du bruger faste plast rør på den vandrette linje, evt. med lidt fald mod aftræk, ville det nok ikke skade.

Tak for svar! 😀

Røret er allerede monteret. Flexslange i skab og fast rør resten af vejen ud mod aftrækket, og der er etableret fald :)
Hvad skal jeg bruge til at lave isoleringen? Synes lamelmåtter virker dyre og kan ikke finde en tykkelse der kan gå mellem rør og loft.
Er det ikke bedre med returspjæld?
HrT skrev den 13-02-2024 19:12:45

Hvad er det, og hvordan gør jeg? ;)

sliveren skrev den 13-02-2024 19:44:38

HrT skrev den 13-02-2024 19:12:45

Hvad er det, og hvordan gør jeg? ;)

Der er sandsynligvis et returspjæld i i din emhætte, men kan også isættes i din vægventil. 
Ved kraftig vind, kan man nogen gange høre det klapre, det skulle gerne fungere ved at åbne, ​når emhættens blæser sættes i gang.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis