Skumringssensor

Hej.
Vi vil gerne have lys på vores carport, som kører på en form for skumringstimer.
Men der er jo ingen grund til at lyset brænder hele natten.
Fx. en indstilling så lyden tænder kl 05 og slukker når det er lyst. Tænder igen når det bliver mørk og slukker fx kl 23.
Vi har i forvejen strøm i carporten.
Bevægelsessensore er vi ikke interesseret i.
De skumringssensore jeg kan finde, vil lyse hele natten, eller ved en fast timer på 2,4,6 eller 8 timer, men så har man jo ikke lys om morgenen.
Hvad vil være en smart løsning?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man sætter en et skumringsrelæ om sammen med et ur, skumringsrelæet bestemmer om der er mørkt nok til at lyset skal tænde uret så så hvornår f.eks er det tilladt fra 15.00 - 23.00 og igen fra 06.00 -09.00 i denne periode vil lyset tænde hvis skumringsrelæet tillader dette. Meget simpelt at lave og meget ofte brugt.
mfrost skrev den 11-02-2024 21:20:59

Man sætter en et skumringsrelæ om sammen med et ur, skumringsrelæet bestemmer om der er mørkt nok til at lyset skal tænde uret så så hvornår f.eks er det tilladt fra 15.00 - 23.00 og igen fra 06.00 -09.00 i denne periode vil lyset tænde hvis skumringsrelæet tillader dette. Meget simpelt at lave og meget ofte brugt.

 Kan man lave den kombination ude i selve skur/carport, eller skal uret sidde i eltavlen? 

Som mfrost siger… af komforthensyn kan det være godt at kunne overstyre det, hvis du så alligevel har brug for lys om natten, så du skal supplere din installation så du kan overstyre timeren.

Alternativt sætter du fx Philips Hue pærer i dine udendørs lamper og lader dem være konstant tændt. Dernæst sætter du scenarierne op i Hue appen som så styrer hvornår lamperne er tændt. Du kan få en samlet pakke med en Hue Bridge som du kobler på din wifi. Du kan også sætte en bevægelsessensor eller to på (batteri-drevet).

Jeg har følgende scenarier på min:

Tænd ved solnedgang, sluk kl. 23:00
Tænd kl. 6:00, sluk ved solopgang

Mellem klokken 23:00 og 06:00 tændes kun 2 ud af 5 pærer samt mine spots i carporten ved hjælp af 2 bevægelsessensorer. Og de er kun tændt 2 minutter eller så længe der er bevægelse.

Desuden kan du opsætte scenarier med fx tænding når du kommer hjem. Og du kan variere farverne på pærerne, fx fuldt blus og hvidt lys ved bevægelse, mens du kan køre fx en dæmpet grøn belysning i tændingsperioderne. Du kan frit opsætte zoner og grupper med de pærer, du har.

Mvh. Anders
Du kan bruge et skumringsrelæ med indbygget ur som dette:
https://www.wattoo.dk/skumringsrelae-cds-a-t-m-ur-hv-10-stk-4224010047

Alternativt kan et programmerbart relæ som dette bruges. Det måler godt nok ikke lysstyrken, men vil basere sig på hvornår solen går op/ned. Men til dit brug, vil det også være rigeligt præcist.

Du kan også vælge at købe programmerbare pærer, som f.eks. Wiz. Så skal du bare ​skifte de nuværende pærer.

Hvordan og hvor det skal monteres afhænger af de aktuelle forhold. Overvej også om lyset skal kunne tændes manuelt, hvis du kommer sent hjem om aftenen.

Styringen af spots i min carport fungerer ved hjælp af et zigbee relæ som er placeret i en samledåse. Den taler også med Philips Hue systemet. Du kan også sætte et zigbee relæ foran anden belysning, som du ønsker at styre fra app.

Hvis man slukker for strømmen til udendørslamperne på afbryderen/kontakten eller der sker en strømafbrydelse, så går pærerne og zigbee relæ tilbage til fuld tænding indtil kl. 18:00, hvor scenariet tager over. Eller også kan man slukke via appen. Samme teknik hvis man midt om natten pludselig skal bruge fuld belysning og ikke kan finde sin telefon - så vipper man bare kontakten en enkelt gang og så er der fuld blus på alle pærer.

Mvh. Anders
Annonce
asodk1971 skrev den 11-02-2024 21:38:46

Styringen af spots i min carport fungerer ved hjælp af et zigbee relæ som er placeret i en samledåse. Den taler også med Philips Hue systemet. Du kan også sætte et zigbee relæ foran anden belysning, som du ønsker at styre fra app.

Hvis man slukker for strømmen til udendørslamperne på afbryderen/kontakten eller der sker en strømafbrydelse, så går pærerne og zigbee relæ tilbage til fuld tænding indtil kl. 18:00, hvor scenariet tager over. Eller også kan man slukke via appen. Samme teknik hvis man midt om natten pludselig skal bruge fuld belysning og ikke kan finde sin telefon - så vipper man bare kontakten en enkelt gang og så er der fuld blus på alle pærer.

 Genialt. Det må være måden at gøre det på. Ved du om man kan bruge zigbee med Phillips WiZ også?

Hue og Wiz er to forskellige løsninger - du kan læse lidt om dem her:

https://www.elgiganten.dk/magazine/smart-home/philips-hue-eller-wiz-hvilken-bor-du-valge

https://ledpaerer.dk/forskellen-paa-philips-hue-wiz-og-ledvance-smart-plus

Zigbee er kompatibel med bl.a. Hue:

https://www.plusled.dk/zigbee-relae-3.0-philips-hue-kompatibel-7852/

Du skal have en Bridge (Hue fx) som du kobler på dit netværk - det giver dig adgang til app’en, hvor du kan opsætte scenarier og tilkoble pærer/relæer/sensorer osv.

https://www.philips-hue.com/da-dk/explore-hue/how-it-works

Jeg håber, at det hjælper dig lidt på vej i forhold til mulighederne.


Mvh. Anders
Du skriver godt nok, at du ikke vil have en bevægelsessensor. Philips Hue har en batteridrevet sensor - den kan sættes op via app’en til kun at virke i nattetimerne, fx hvis du eller andre kommer sent hjem efter at lyset er slukket.

Jeg har 5 udendørs lamper + led-spots i min carport - jeg bruger sensorerne til at tænde 2 lamper, når jeg lukker hoveddøren op efter kl. 23:00 og før kl. 06:00 (sensor 1) og den er placeret ved hoveddøren. Sensor 2 er placeret på husgavlen ud mod min indkørsel og carport og aktiverer mellem kl. 23:00 og 06:00 de 2 førnævnte lamper samt lyset i carporten. De to sensorer fungerer uafhængigt. Du indstiller så via app’en hvad der skal ske efter at bevægelser ophører (sluk, gå tilbage til oprindelig belysning, eller noget 3.)

Hvis du har et dæmpbart zigbee relæ kan du fx. også have 10 % belysning i carporten om aftenen, og når der så er bevægelse kan den skrue op til 100 % og ned til 10 % igen efter endt bevægelse.

Mulighederne er mange - man skal lige øve sig lidt i at kombinere scenarier og enheder.

Mvh. Anders
Det blev nogle lange indlæg - sorry! Jeg tror bare, at du får en mere fremtidssikret og skalérbar løsning ved at vælge noget intelligent belysning fremfor et skumringsrelæ.

Mvh. Anders
Jeg har allerede lamperne. Nogle almindelige udendørs LED.
Og ja jeg tænker også det smarteste må være noget app styring.
Men må jeg placere et zigbee relæ udenfor i et skur/carport?
I en vandtæt dåse selvfølgelig. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis