Større hjul til Variant Trailer?

Hej. 

Min trailer står for at skulle til syn og omr. 
Det er en gaaaammel Variant trailer 500kg. 
Jeg har søgt og søgt og søgt på nettet, jeg kan ikke finde frem til om der regler for hvor store hjul der må komme på den trailer? (Nu standard R13)
Kigger pt på nogle dæk der hedder "155/60 R15 74T", men ved ikke om det er noget der kan betales sig at arbejde videre i med hensyn til fælge? Umiddelbart er noget der hedder 4J heller ikke sådan lige til at finden, men formentlig må de også være lidt bredere?

Til slut, nu når jeg skal hele møllen igennem overvejer jeg om en reg til 100 kmh ikke også ville gi mening? Så vidt jeg kan se ved Variant, skal da blot die tre første tegn i reg.nr stemmer overens med deres formular (hvilket de gør). 

Takker på forhånd - håber der sidder et par trailerNørder derude ;-) 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke det giver mening med Tempo 100 godkendelse til en så lille trailer. Det kræver en trækkende bil med køreklar vægt på min. 1667 kg. Hvis du alligevel vælger godkendelsen, så slipper traileren dog for periodisk syn - så lidt positivt er der dog.
Med hensyn til hjul tror jeg ikke der er noget i vejen for lidt bredere dæk. Det vigtigste er at udvendig dækomkreds er omtrent som det oprindelige.
Spørg din synsmand før du investerer i noget usikkert.

Søren O
Velkommen på siden  
Vedrørende dæk, så spørg synsmanden inden, som Søren anbefalede.
Har selv sådan en Variant 500 kg, min er fra 1996, jeg fik nye dæk på for nogle år siden, fik på i originalstørrelsen og Michelin de koster ikke alverden mere, en et billigt "trailer" dæk. Tænker ikke der er den store fordel ved at gå op i en anden størrelse?

Med tempo 100  må dækkene ikke være ældre en 6 år, og de skal have et hastighedsindex på min. 120 km/t
Traileren må max udgøre 30 % af bilens køreklare vægt, så med en 500 kg trailer, skal din bil have en køreklar vægt på min. 1667 kg og bilen skal havde ABS bremsere. (men det skal jo nærmest være en veteranbil, hvis den ikke har det)

Men nu hvor man må køre 80 km/t på landevejen, er det kun på motorvejen det er en fordel, men køre du jævnligt på motorvej ville jeg da få den synet som tempo 100 (godkendelsen gælder ikke i Tyskland)

Og en Tempo 100 uden bremser, skal ikke til syn hvert 2 år, som ​dem med bremser..

Med de dæk du nævner i knap 2% mindre, så tænker ikke det er et problem ( ​for biler må størrelsen afvige 5%)




Vi prøver igen, i morgen --
Hold da op I er hurtige her    

Det var da lidt sjovt at 15" ender med at være mindre i Ø. 
Grunden til de 15", er blot at jeg evt. har mulighed for at få fingre i et sæt nye fra midt 2023 til sølle 250.- og så bliver det optisk næppe grimmere af det  
Men stadig mangler fælgene. Der er formentlig også krav til vægt og hastighed på dem? Men hvad med ET? De gamle hedder ET30, nogen der ved hvor meget man kan afvige fra det?

Realiserede lige at det koster fra +700,- ekstra for at få et klistermærke med 100km/h(?) Troede faktisk ikke at der var noget forskel når den alligevel skal synes. 

Jeg prøver lige at sende en mail til en synshal, da jeg også er i tvivl når traileren bruges af to biler og den ene er under 1667 kg. Hvad er egentlig ment med "køreklar vægt"?
ET måler er indpresningen på fælgen, min trailer er ET målet 35, havde på et tidspunkt en bil med 13" hjul og samme dækstørrelse, hvor ET målet var 45, prøvede et af dem på traileren, så kunne hjulet ikke dreje rundt, det blokerede ind mod siden af traileren, så det skal passe rimelig godt..

 Hvis der ikke står den køreklare vægt på registrerings attesten, er det bilens vægt + 125 kg.


Vi prøver igen, i morgen --
Synsmanden siger hjulene skal bare kunne være inden for skærmene (også med last). Fælge er der ingen krav til.
Så det burde kunne lade sig gøre.

Tak Jens.
Jeg troede faktisk ET gik den anden vej. Altså jo lavere tal, jo tættere kom det på traileren.
Annonce
Ift tempo 100. Sådan en standard bauhaus trailer. Kan den opnå det? Har en del motortrafikveje i området med 90 kmt blandt andet til nærmeste materialeplads 
Ja, en trailer på under 750 kg. kan umiddelbart godt godkendes til Tempo 100 uden at der er monteret slingrekobling og støddæmpere. Det kræver dog at det er en tung bil der er foran.

Søren O
Det er totalvægten på reg attesten der tæller, ik?
Ja, trailerens tilladte totalvægt.

Søren O
HrT skrev den 12-02-2024 20:32:11

Det er totalvægten på reg attesten der tæller, ik?

Det er den køreklare vægt der tæller, så en 500 kg totalvægt, tempo 100 uden bremsere, skal bilens køreklare vægt være 1667 kg.    (hvis der ikke står køreklar vægt på reg. attesten, er det totalvægten + 125 kg)


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis