Kondens ved indgangsrør til genvækstanlæg

Hej

Synes ikke at kunne finde tilsvarende spørgsmål.

Oplever en del kondens på tilgangsrøret til vores genvækstanlæg.
Der er en del kondens på røret som går op i gipsloftet, samt isoleringen omkring røret i bunden er meget vådt.
Er dette ok og tørrer det bare op igen, eller skal der mon gøres noget?
Hus og anlæg er et år gammelt.
Vh
Anders
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders,

Du skal tage fat i byggefirmaet, hvis huset kun er ét år gammelt. Der må ikke være kondens på det sted. Som jeg ser det, så er du indenfor i huset - dvs. at det er kondens fra indeluften, som sætter sig på røret med indgående kold luft udefra.

Dermed tyder det på, at du mangler en dampspærre, der lukker tæt ind til isoleringen. Jeg har samme type installation (med veksler placeret inde i huset og ikke på loftet), og i min installation er indgangen til anlægget (der hvor din isolering i bunden er våd) ikke isoleret. Jeg ville starte med at fjerne den våde isolering og se om problemet fortsat er der - mit bedste gæt er, at den smule kondens diffunderer væk, hvis ellers anlægget er korrekt indreguleret.

​Du skriver ikke ​noget om at isoleringen er våd i toppen ved gipsloftet (?)

Man bruger jo normalt anlægget til at fjerne fugt i indeluften netop for at undgå kondensering på kolde flader.

Mvh. Anders
Kondensisolering for ventilationskanaler:

For kanaler, hvor medietemperaturen er lavere end den omgivende lufttemperatur, er der risiko for, at der dannes kondens på kanalens yderside. Dette kan undgås, hvis kanalen bliver forsynet med en isolering, så ydertemperaturen på den overstiger den omgivende lufts dugpunkt. For at opnå den kondensbegrænsende funktion, skal isoleringen forsynes med en fungerende dampspærre. Isoleringen monteres normalt udvendigt på ventilationskanalerne, men kan også monteres indvendigt på rektangulære kanaler.

I isoleringsløsninger, der har til opgave at begrænse fugtflowet ind mod ventilationskanalerne, skal yderlaget fungere som dampspærre. I sådanne tilfælde er isolering med aluminiumsyderlag en passende løsning, også kaldet AluCoat.

- i dit tilfælde er det helt tydeligt, at dampspærren fungerer på selve flexrøret, men i bunden falder den ned over en stump isolering, som ikke er dampspærresikret i tilstrækkeligt omgang. Igen, på min installation er tilgangsrøret (flexrør med isolering og alukappe) strammet op så den ikke “falder” ned over indgangen til anlægget.

Mvh. Anders
Mange tak for præcis og velbegrundet svar. Jeg prøver at fjerne den bløde isolering, da det virker som en vand opsamler. Det giver god mening.
Tak for svar👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis